یک مقام آمریکایی مدعی شد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در آستانه دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سه مقام عالی‌رتبه نظامی را از سمت خود برکنار کرده است.

این مقام آمریکایی به شرط افشا نشدن نامش و در واکنش به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی که برای نخستین بار از برکناری سه مقام نظامی بلندپایه کره شمالی خبر داده بود با رویترز گفتگو کرد و مدعی شد هر سه نفر با گزینه های جدید جایگزین شده اند.

بر اساس گزارش یونهاپ، مقامات برکنار شده کره شمالی، «ری میونگ سو»، رئیس ارتش خلق کره؛ «کیم جونگ گاک»، مدیر دفتر سیاسی ارتش خلق کره، و «پایک یونگ سیک»، رئیس کل دفاع هستند که گفته می شود  با گزینه های جوان تر جایگزین شده اند.

این در حالی است که پیونگ یانگ تاکنون به خبر عزل سه مقام عالی رتبه نظامی‌اش واکنش نشان نداده است.

خبرگزاری یونهاپ در حالی چنین گزارشی را منتشر کرد که پیش از آن دونالد ترامپ در موضع‌گیری های متناقض با هدف دستیابی به توافقی برای خلع سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی، نشست با رهبر کره شمالی را لغو کرد ولی پس از آن با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود از برگزاری مجدد دیدار خبر داد.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون قرار است ۱۲ ژوئن در سنگاپور برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار در راستای دستیابی  به توافقی برای غیرهسته‌ای شدن شبه جزیره کره و پایان دادن به تحریم ها علیه پیونگ یانگ است.

در همین راستا، کیم یونگ چول، فرستاده ویژه کره شمالی، روز جمعه پس از دیدار با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کرد.

 برخی مقامات آمریکایی مدعی هستند در مورد نحوه مواجهه رهبر کره شمالی با واشنگتن و سئول اختلاف نظرهایی وجود دارد. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه تاکید کرد تا زمانی که کره شمالی به صورت آشکار و قطعی از برنامه هسته‌ای خود چشم پوشی کند اعمال فشارهای واشنگتن علیه پیونگ یانگ ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.