خبرگزاری «تاس» نوشت، "جان هانتسمن" سفیر آمریکا در مسکو، شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» اعلام کرد که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا همچنان به ملاقات و گفت‌وگو با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه علاقه‌مند است.

وی یادآور شد: «در مورد امکان دیدار سران دو کشور باید بگویم که هر زمان شرایط آن فراهم شود این مسئله اعلام شده و کاخ سفید بیانیه لازم را به موقع منتشر خواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا پیش از این گفته که مایل به ملاقات با رئیس جمهور پوتین است تا مسائل مربوط به دو کشور حل و فصل گردد و این نشانه بسیار خوبی است.»

به گفته وی، ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود نیز بارها بر لزوم برقراری روابط حسنه با روسیه و حل و فصل مشترک مسائلی مانند سوریه و ایران تاکید کرده بود.

این دیپلمات بلندپایه با یادآوری اینکه هر دو طرف آمریکایی و روسی به مذاکرات در بالاترین سطح علاقه مند هستند، افزود: «اکنون لازم است تا شرایط و مقدمات این دیدار فراهم شود. دونالد ترامپ تاکید کرده زمانی پشت میز مذاکره خواهد نشست که این مسئله به نفع ملت آمریکا و شرایط بین المللی باشد.»

هانتسمن تاکید کرد، واضح است که حل و فصل مناقشات در خاورمیانه، بخصوص اوضاع پیرامون سوریه و ایران، بدون مشارکت آمریکا و روسیه و بدون یافتن راه حل مشترک از سوی آنها ممکن نیست. برقراری ثبات راهبردی  و خلع سلاح نیز بدون مشارکت دو کشور حدود ۹۰ درصد از سلاح هسته‌ای در جهان را تحت کنترل دارند، غیرممکن است. منزوی ساختن هر یک از طرفین تاثیر مثبتی بر روند اوضاع نخواهد داشت، به همین دلیل لازم است تا هر دو کشور با یکدیگر تشریک مساعی کرده تا چنین دیداری به نتیجه مطلوب برسد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» پیش از این از آغاز فعالیت کاخ سفید برای فراهم سازی مقدمات دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه در آینده نزدیک خبر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.