شبکه تلویزیونی الجزیره قطر براساس تحقیقات خود اعلام کرد: گروه سایبری که خبرگزاری رسمی قطر را در ۲۴ ماه مه سال گذشته هک کردند، از داخل یک وزارتخانه حاکمیتی عربستان در شهر ریاض عمل کرده‌اند و این همان گروهی است که خبر دروغ نسبت داده شده به تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر را روی صفحه این خبرگزاری در آن زمان منتشر کرد.

هک کردن خبرگزاری قطر و انتشار مطالب نسبت داده شده به امیر قطر نخستین شراره بزرگترین و عمیق ترین بحران در تاریخ کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بود.

این تحقیق به اطلاعات مفصلی درباره دستگاه‌هایی که گروه سایبری عربستان در عملیات نفوذ و هک کردن خبرگزاری قطر مورد استفاده قرار داد، دست یافته است.

تحقیقات نشان می‌دهد: یک شرکت جعلی اماراتی فعال در جمهوری آذربایجان با سه شرکت ترکیه فعال در زمینه امنیت سایت‌های اینترنتی تماس گرفته و از آنها خواسته است تا فهرستی از سایت‌ها از جمله سایت خبرگزاری قطر را بررسی کنند تا خلاءهای امنیتی در آن به منظور تهیه راهکارهایی برای بر طرف کردن این خلاءها روشن شود.

برپایه این گزارش، این شرکت اماراتی به محض دریافت اطلاعات در این زمینه در سال ۲۰۱۶ میلادی به فعالیت خود در آذربایجان خاتمه و اطلاعات مربوط درباره خلاءهای امنیتی در این سایت‌ها را به گروه سایبری سعودی داد.

همزمان با هک کردن سایت خبرگزاری قطر، یک تیم فنی دانشکده رایانه قطر دریافت که کشورهای محاصره کننده قطر (عربستان، مصر، بحرین و امارات) در روز هک کردن این سایت یا چند روز قبل از آن، حدود ۱۸۷ صفحه جدید در توییتر باز کردند و پیش از هک کردن چندین هشتک برای حمله به قطر به راه انداختند.

عبدالعزیز آل اسحاق نویسنده و شخصیت رسانه‌ای قطری گفت: تحقیق الجزیره ثابت کرد که محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در سفرش به دوحه  - قبل از محاصره قطر- از وجود توطئه‌ای علیه این کشور آگاه بود.

وی افزود: رفتار عربستان تلاش کودتا در قطر در سال ۱۹۹۶ میلادی به ذهن ها متبادر می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.