حادثه تیراندازی نیروهای هندی در بخش های مختلف نوار مرزی منطقه &#۳۹;سیالکوت&#۳۹; ایالت پنجاب در شمال شرقی پاکستان رخ داد.

نیروهای پاکستانی نیز در واکنش متقابل به آتشباری طرف هندی، مواضع آنان را مورد هدف قرار دادند.

تازه ترین تنش مرزی بین پاکستان و هند در شرایطی رخ داده است که مقامات نظامی دو کشور اخیرا تماس تلفنی برقرار کرده و توافق کردند که به پیمان آتش بس مرزی پایبند باشند.

سخنگوی ارتش پاکستان نهم خردادماه سال جاری اعلام کرد که کشورش و هند برای اجرای بهتر پیمان آتش بس دوجانبه در امتداد خط کنترل مرزی و جلوگیری از نقض آن توافق کردند.

کارشناسان بر این باورند که در این وضعیت که مقامات نظامی پاکستان و هند برای بهبود روابط پرتنش دو کشور تلاش می کنند، حوادث اخیر در مرزهای مشترک بار دیگر از سرگیری گفت وگوها میان این دو همسایه را به طور جدی تحت الشعاع قرار داده است.

ناآرامی ها در خط کنترل مرزی بین هند و پاکستان موضوع تازه ای نیست و هر یک از طرفین، طرف مقابل را به عنوان شروع کننده تیراندازی های مرزی متهم می کند.

قرارداد آتش بس دو کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی - ۱۳۸۲ شمسی - منعقد شد، اما نیروهای نظامی دو کشور در موارد متعدد اقدام به تیراندازی به سمت یکدیگر کرده اند که این موضوع باعث بروز تنش میان دو کشور شده است.

مقامات هند و پاکستان همواره یکدیگر را متهم به نقض آتش بس می کنند.

تنش در روابط پاکستان و هند دو رقیب هسته ای در جنوب آسیا منجر به نگرانی کشورهای منطقه شده است.

کشورهای منطقه همواره اسلام آباد و دهلی نو را به خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگوهای مسالمت آمیز دعوت کرده اند.

تنش مرزی بین پاکستان و هند، در شرایطی رخ می دهد که پاکستان شاهد تحولات سیاسی در هفته های اخیر به ویژه روی کار آمدن دولت انتقالی به منظور برگزاری انتخابات سراسری در این کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.