روزنامه العربی الجدید گزارش داد، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در نشست امروز خود در مقر وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن بر سر نقشه راهی برای منبج در شمال سوریه به توافق رسیدند.

بر اساس بیانیه مشترک صادر شده از این نشست، وزیران خارجه آمریکا و ترکیه درباره آینده همکاری در سوریه و حفظ امنیت و ثبات در منبج گفت‌وگو و بر سر برگزاری نشست‌های دیگری برای حل مسائل دوجانبه به توافق رسیدند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مولود چاووش اوغلو با همتای خود در واشنگتن دیدار کرد و دو طرف در این دیدار درباره نگرانی‌های مشترک و تعهدات متقال بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این بیانیه، وزیران خارجه ترکیه و آمریکا درباره مسائل منطقه گفت‌وگو و بر عزم خود برای مبارزه قاطعانه با تروریسم تاکید کردند.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه افزود: دو وزیر درباره نشست گروه کار در خصوص منبج و بازگرداندن امنیت و ثبات در سایه منافع مشترک در سوریه بحث و تبادل نظر کرده و بر سر نقشه راه و پیگیری تحولات میدانی از نزدیک به توافق رسیدند.

وزارت خارجه ترکیه بدون اشاره به جزئیات نقشه راه مذکور در خصوص منبج، تاکید کرد که دو وزیر بر سر ادامه فعالیت گروه کاری ویژه به منظور حل مسائل حل نشده بین دو کشور توافق کردند.

وزیر خارجه ترکیه پس از این نشست طی سخنانی گفت که مذاکرات دو جانبه‌اش با وزیر خارجه ترکیه، بسیار مثمر ثمر بوده است.

چاووش اوغلو همچنین در صفحه خود در توئیتر نوشت که با پامپئو درباره نقشه راه ویژه منبج در شمال سوریه، درگیری‌های سوریه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کرده است.

پیش از این برخی منابع دیپلماتیک ترک به خبرگزاری آناتولی گفتند که مذاکرات چاووش اوغلو و مایک پامپئو، حدود یک ساعت به طول انجامید و این مذاکرات تا حد زیادی بر تدوین نقشه راه درباره منبج متمرکز بود.

در این نشست همچنین درباره تحویل فتح الله گولن توسط آمریکا به ترکیه گفت‌وگو شد.

وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه با هدف گفت‌وگو با وزیر خارجه آمریکا درباره منبج و حضور شبه نظامیان گروه‌ موسوم به مدافع خلق کُرد که از حمایت‌های آمریکا برخوردار هستند و آنکارا  آن را گروهی تروریستی می‌داند، وارد واشنگتن شد.

بعد از نشست فنی در آنکارا بین هیئت وزارت خارجه آمریکا و مسئولان ترک، طرف ترکیه‌ای تاکید کردند که دو طرف در خصوص نقشه راهی درباره منبج به توافق رسیدند و بر همین اساس شبه نظامیان کرد به شرق رود فرات می‌روند، اما آمریکا این موضوع را تکذیب کرده است.

هفته گذشته خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که آنکارا و واشنگتن نقشه راهی در خصوص منبج در شمال سوریه تهیه کرده‌اند که بر اساس آن گروه موسوم به یگان‌های مدافع خلق کُرد (YPG)  ظرف یک ماه از غرب رود فرات خارج خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.