«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد آمریکا به بیروت اطلاع داده که رژیم صهیونیستی برای مذاکره بر سر ترسیم مرزهای آبی و خشکی دو طرف آماده است و اگر این موضوع با نظارت سازمان ملل انجام گیرد، لبنان نیز برای مذاکره، آمادگی دارد.

وی به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت: این پیشنهاد آمریکا بعد از نشستی که با بنیامین نتانیاهو در اسرائیل برگزار شده، به اطلاع ما رسید و مفاد آن این بود که آنها (صهیونیست‌ها) آماده حل کامل موضوع مرزهای زمینی و دریایی هستند.

نبیه بری ادامه داد: ما موضع خود را اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم این مذاکرات باید در رأس‌ناقوره و تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود. من این پیشنهاد را «مثبت» و قابل بحث دیدم، اکنون منتظر جواب آمریکا هستیم .

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آمادگی لبنان برای بحث درباره پیشنهادات مربوط به مذاکره از سوی آمریکا گفت: آماده رایزنی درباره پیشنهادهای مذاکره هستیم.

روزنامه «الاخبار» در این زمینه به نقل از نبیه بری نوشت، هیأت آمریکایی که هفته گذشته به لبنان سفر کردند این تمایل و پیشنهاد تل‌آویو برای گفت‌وگوی کامل بر سر مرزها با فلسطین اشغالی از جمله «مزارع شبعا» را به اطلاع لبنان رسانده‌اند. بری همچنین به اظهارات «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اشاره کرد که گفته است: ایده‌های جدیدی برای پایان نزاع دریایی میان اسرائیل و لبنان مطرح شده است.

بهمن‌ماه سال گذشته بود که «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی ادعاهایی اعلام کرد این رژیم بلوک نفتی شماره ۹ را متعلق به خود می‌داند و این اظهارات با واکنش تند مقامات عالیرتبه لبنان روبرو شد؛ در همان ماه رژیم صهیونیستی ساخت یک دیوار حائل در مرز با لبنان را نیز آغاز و بیروت اعلام کرد بخشی از این دیوار در مناطق مرزی مورد مناقشه است و بنابراین لبنان آن را نقض حریم خود می‌داند.

در پی این موضوع برخی مقام‌های آمریکایی از جمله «رکس تیلرسون» وزیر خارجه وقت آمریکا به بیروت سفر کردند تا شاید بتوانند از شدت تنش پیش آمده میان دو طرف کم کنند.

در همان زمان شورای عالی دفاع لبنان نیز در واکنش به ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ذخایر نفتی لبنان و نیز احداث دیوار حائل در مرز این کشور دستور مقابله ارتش با هر تجاوز رژیم صهیونیستی را صادر کرد.

روزنامه «الحیاة» سه شنبه (دیروز) اعلام کرد نشست سه‌جانبه هفته جاری میان «میشل عون» رئیس‌جمهور، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «سعد الحریری» نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در همین زمینه بوده است. 

 «الحیاة» در این زمینه نوشت: نشست مذکور درباره مذاکرات لبنانی-اسرائیلی با میانجی‌گری سازمان ملل برای تصحیح مرزها در مناطق مورد مناقشه بود بویژه اینکه رژیم صهیونیستی قصد ساخت دیوار در طول مرزهای جنوبی لبنان را دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.