«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر با تأکید بر اینکه تصمیم دوحه برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه یا هر سامانه دفاعی و نظامی دیگر یک تصمیم حاکمیتی است، تأکید کرد که این تصمیم دوحه هیچ ارتباطی به عربستان یا هیچ کشور دیگری ندارد.

وزیر خارجه قطر در برنامه «لقاء خاص» شبکه الجزیره اظهار داشت که «قطر منتظر پاسخ پاریس درباره ابراز نگرانی عربستان از معامله موشکی قطر است که در روزنامه لوموند منتشر شد».

روزنامه فرانسوی لوفیگارو اوایل ماه جاری فاش کرد که رهبران آمریکا و انگلیس نیز همانند «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نامه‌ای از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دریافت کرده‌اند که ملک سلمان در آن به استفاده از قدرت نظامی علیه قطر در صورت دستیابی به سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه تهدید کرده است.

وزیر خارجه قطر تصریح کرد که نامه عربستان سعودی بر خلاف قانون بین‌المللی و اساسنامه شورای همکاری خلیج فارس است که در آن بر دفاع مشترک بین کشورهای عضو شورا و نه تجاوز این کشورها علیه یکدیگر، تأکید شده است.

به گفته وی سامانه دفاع موشکی روسیه یک سامانه دفاعی است نه هجومی پس چگونه این کشورها این سامانه را تهدیدی برای امنیت منطقه می‌دانند؟

آل ثانی تصریح کرد که دولت قطر یک دولت کوچک است و خداوند منابع مالی به آن اعطا کرده و وظیفه ما نیز حمایت از دولت و ملت و منابع این ملت و نیز برنامه‌های تسلیحاتی است که قصد خرید آن را داریم و این برنامه‌ها نیز یک برنامه دفاعی است.

تلاش آمریکا برای برگزاری نشست مشترک با کشورهای عربی در کمپ‌دیوید

وزیر خارجه قطر در خصوص بحران در روابط این کشور با چهار کشور عربی نیز اظهار داشت که آمریکا از ابتدای بحران برای حل آن تلاش می‌کند و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز تا کنون چندین دیدار با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برگزار کرد و مسئولان دو کشور نیز چندین نشست برگزار کرده‌اند.

وی اشاره کرد که دولت آمریکا برای برگزاری نشست مشترک با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در کمپ‌دیوید در سپتامبر آینده تلاش می‌کند اما دوحه هیچ گونه ابلاغیه رسمی از واشنگتن دریافت نکرده است.

آل ثانی افزود که روابط بین قطر و ترکیه یک رابطه قوی و استراتژیک است.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر درباره آینده رابطه قطر و ترکیه در صورت تغییر نظام سیاسی در این کشور گفت: «تغییرات سیاسی در ترکیه مربوط به امور داخلی این کشور است و قطر هیچ دخالتی در آن ندارد و روابط ما با ترکیه نیز بر اصول مستحکم استوار است و توافقنامه‌های همکاری مشترک بین دو کشور وجود دارد.»

آل ثانی در خصوص اتهام چهار کشور علیه دوحه به دلیل ارتباط با تهران نیز تصریح کرد که اختلافات سیاسی بین دو کشور در خصوص پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای وجود دارد اما این اختلافات بایستی از طریق گفت‌وگو حل شود همچنانکه مبادلات تجاری ایران و قطر حتی به اندازه ۱۰ درصد همکاری تجاری بین امارات و ایران نیست.

وی در پایان بر حمایت قطر از ثبات اردن تأکید و همه کشورهای جهان را به حمایت سیاسی و اقتصادی از اردن برای عبور از وضعیت کنونی دعوت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.