روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی گزارش داد، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درباره افتضاح خواندن تماس تلفنی‌ اخیرش با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از سوی شبکه س‌ان‌ان به اتو فون بیسمارک استناد کرد که در مورد مذاکراتش و دیگر رهبران جهان جزئیاتی را به دیگران ارائه نمی‌داد.

ماکرون در مصاحبه با خبرنگاران گفت: همان‌طور که بیسمارک گفته بود که اگر به مردم بگویید که چگونه سوسیس درست می‌شود آن را احتمالا نخواهند خورد به همین دلیل من دوست دارم که مردم غذای آماده را ببینند و بر این باور نیستم که اظهارنظرهایی که در آشپزخانه می‌شود به خوردن یا رساندن وعده غذایی کمک می‌کند.

کاخ سفید در مورد آن تماس تلفنی میان ماکرون و دونالد ترامپ در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که این گفت‌وگو در مورد تجارت و مهاجرت بود اما سی‌ان‌ان از یک منبعی که نامش را ذکر نکرد، نقل کرد: ماکرون گمان می‌کرد که بر اساس این رابطه می‌تواند آنچه در ذهنش جریان دارد مطرح کند اما ترامپ انتقادات این‌چنینی را برنمی‌تابد، این تماس بسیار بد و افتضاح بود.

در این گزارش آمده است، ماکرون به ترامپ گفته است، اعمال تعرفه‌های گمرکی بر صادرات هم‌پیمانان آمریکا غیرقانونی و اشتباه است.

ماکرون همواره ناخرسندی خود را نسبت به گفت‌وگوهای متعدد غیررسمی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه با خبرنگاران مطرح کرده است و از این رو فاصله‌ای را میان خود و رسانه‌ها ایجاد کرده و به معاونان خود اجازه نمی‌دهد اظهاراتی را در مورد آنچه در پشت پرده ریاست‌جمهوری فرانسه مطرح می‌شود، عنوان کنند.

ماکرون گفت: می‌توانید بروید و از افرادی که اظهارنظرهایی را مطرح می‌کنند بپرسید اما ما اینجا در پاریس اظهارنظر نمی‌کنیم که مسائل چگونه بوده یا اینکه داغ یا سرد یا ولرم یا افتضاح بوده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد که گفت‌وگوی مفید و صریحی را با ترامپ در نشست آتی سران گروه هفت در کانادا در روزهای هفتم و هشتم ژوئن (پنجشنبه و جمعه جاری) خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.