عصر ۱۴ ژوئن در منزلگاه "سرگیفسکی" (Sergiyevskoye Podvorye - بنای ساخته شده در دوران تزارهای روسیه در بیت المقدس (اورشلیم) برای اقامت زائران روس و دیگر مصارف) در اورشلیم ضیافت سفارت روسیه به مناسبت روز ملی آن برگزار می‌شود.

این مراسم برای اولین بار بجای تل آویو در قدس برگزار می‌شود. سفارت روسیه در این رابطه اظهار نظر زیر را به رسانه‌ها فرستاده است: "منزلگاه سرگیفسکی که در سال ۲۰۰۸ به روسیه پس داده شد در تاریخ حضور روسیه در سرزمین مقدس جایگاه خاصی دارد. تصمیم برگزاری ضیافت دولتی در آن بطور اتفاقی اتخاذ نشده‌ است. منزلگاه نماد فرهنگ و سنت‌های ما و تکه زمین واقعاً "روسی" در اورشلیم و بطور اعم خاورمیانه است.

متذکر شویم که این محل در اورشلیم غربی قرار دارد که روسیه در آوریل ۲۰۱۷ آن را به عنوان پایتخت اسرائیل شناسایی کرد. در نظر داریم که پارامترهای حل تمام امور درگیری اعراب و اسرائیل و از جمله مسئله اورشلیم باید طی مذاکرات اسرائیلی‌ها و فلسطینیان هماهنگ شود. روسیه آماده است به طرفین در نیل به توافقات مربوطه کمک کند".

دو هفته قبل نشریه کویتی "الجریده" به نقل از منابع اعلام نشده نوشت که بنیامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل طی دیدار ۹ ماه می از مسکو مسئله انتقال سفارت روسیه در اسرائیل از تل آویو به اورشلیم را مطرح کرده بود. طبق این گزارش ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه قول داده مسئله را "به شکل مثبت" بررسی کند و گفته روسیه می‌تواند سال آینده چنین اقدامی کند. این اطلاعات از طرف روس و اسرائیلی تأیید نشد.

لازم به ذکر است وزارت امور خارجه روسیه در آوریل ۲۰۱۷ بطور غیرمنتظره این اعلامیه را منتشر کرد: "پایبندی به تصمیم‌های سازمان ملل در خصوص اصول حل مسئله و از جمله موقعیت قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین آینده را تأیید می‌کنیم. همزمان لازم می‌دانیم اعلام نماییم در این رابطه قدس غربی را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل تلقی می‌کنیم". ولی سپس نه وزارت امور خارجه روسیه و نه سفارت روسیه در اسرائیل توضیح ندادند آیا این امر به معنی شناسایی بالفعل "بیت المقدس غربی" به عنوان پایتخت اسرائیل است یا خیر.

در دسامبر سال گذشته دو منبع در وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری ریا نووستی، خبرگزاری دولتی روسیه ، گفتند مسکو از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مورد شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل نگران شده است. ضمناً همان منبع اعلام نمود: "ما از تصمیم ایالات متحده نگران شده‌ایم. ما اورشلیم غربی را پایتخت اسرائیل و اورشلیم شرقی را پایتخت فلسطین شناختیم. بنظر ما این موضع یک موضع عینی و موزونی است. در نهایت مذاکرات فلسطین و اسرائیل باید به حل مسئله بر اساس اصول دو کشور - فلسطین و اسرائیل در حال زندگی در صلح و حسن همجواری - منجر شود.

آنها اطمینان دارند انتقال مراسم از هتل تل آویو به بنای تاریخی منزلگاه سرگیفسکی مسئله حساس موقعیت شهر را مطرح نمی‌کند که هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها می‌خواهند پایتخت آنها باشد.

نماینده سفارت به خبرنگاران گفت: "منزلگاه سرگیفسکی که در سال ۲۰۰۸ به روسیه پس داده شد در تاریخ حضور روسیه در سرزمین مقدس جایگاه خاصی دارد. تصمیم برگزاری ضیافت دولتی در آن بطور اتفاقی اتخاذ نشده‌ است. منزلگاه نماد فرهنگ و سنت‌های ما و تکه زمین واقعاً "روسی" در اورشلیم و بطور اعم خاورمیانه است".

وی به این اشاره کرد که این محل در اورشلیم غربی قرار دارد که روسیه هنوز در آوریل ۲۰۱۷ آن را به عنوان پایتخت اسرائیل شناسایی کرد. وی در دنباله متذکر شد که بخش شرقی شهر را پایتخت کشور فلسطین تلقی می‌کند.

در سفارتخانه تأکید شده است: "در نظر داریم که پارامترهای حل تمام امور درگیری اعراب و اسرائیل و از جمله مسئله اورشلیم باید طی مذاکرات اسرائیلی‌ها و فلسطینیان هماهنگ شود. روسیه آماده است به طرفین در نیل به توافقات مربوطه کمک کند".

منزلگاه روسی که مدت طولانی از اختیار روسیه خارج بوده و اخیراً پس گرفته شد از طرف انجمن امپراطوری ارتدکسی فلسطین در قرن نوزدهم برای اسکان زائران روس ساخته شده بود. این محل یک سال قبل پس از مرمت درهای خود را باز کرده و به تدریج انجام وظایف سابق خود را از سر می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.