اعضای جمهوریخواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طرحی به این مجلس ارائه دادند که دولت دونالد ترامپ درباره رایزنی‌ها با کره شمالی به منظور خلع سلاح اتمی این کشور گزارشی جامع به کنگره ارائه دهد.

این طرح که روز چهارشنبه (دیروز) ارائه شده، در ادامه تلاش‌های قانونگذاران آمریکایی برای ایفای نقش در نشست ۲۲ خرداد دونالد ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور صورت گرفت.

طبق گزارش رویترز، «اعضای کنگره (آمریکا) درباره اینکه ترامپ بسیار مایل به یک توافق(با کره شمالی) است و (احتمالا) بیش از حد امتیاز خواهد داد، ابراز نگرانی کرده‌اند».

این طرح را «الیوت انگل»، عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به همراه برخی جمهوریخواهان از قبیل «مایک مک کال» رئیس کمیته امنیت داخلی این مجلس که همزمان عضو کمیته روابط خارجی هم هست، ارائه دادند.

نمایندگان کنگره آمریکا با ارائه این طرح، درصدد هستند که دولت ترامپ را ملزم کنند که خط معیاری برای پیشرفت در مذاکرات با پیونگ یانگ تنظیم و ارائه کند.

طبق طرح پیشنهادی و در صورت تصویب آن در کنگره، دولت دونالد ترامپ باید ظرف ۶۰ روز پس از تصویب و تبدیل شدن این طرح به قانون، باید درباره وضعیت برنامه اتمی کره شمالی به کمیته‌های امنیت ملی کنگره گزارش دهد.

طبق این طرح، گزارشی که دولت آمریکا به کنگره ارائه دهد باید شامل موارد زیر شود:

«مکان و محل استقرار سلاح‌های اتمی کره شمالی، تاسیسات تحقیق، توسعه و تولید سلاح اتمی و همچنین موشک‌های بالستیک و تاسیسات تولید کننده این موشک‌ها».

از دیگر مفاد این طرح آن است که گزارش دولت به کنگره آمریکا هر ۱۸۰ روز به روزرسانی شده و در اختیار قانونگذاران قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.