این برای نخستین بار است که دوترته رئیس جمهوری فیلیپین پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۶ چین را به اقدام نظامی در دریای جنوبی چین و در آبهایی که مانیل در بخشی از آن ادعای مالکیت دارد، تهدید می کند.

به گزارش رسانه های آسیا، در پی گسترش فعالیت های نظامی پکن در دریای جنوبی چین فیلیپین که پیشتر اعلام کرده بود با این کشور در مورد حقوقش در این دریا گفت وگو می کند، به یکباره موضعی سخت را در قبال چین اتخاذ کرد.

رودریگو دوترته پیشتر دراظهاراتی که در مانیل استار و رسانه های فیلیپینی انعکاس یافته بود اعلام کرد: مانیل در این دریا دو سیاست می تواند داشته باشد یا تساهل را درپیش بگیرد و یا اینکه با چین وارد یک نزاع نظامی شود.

رویکردهای دو سال گذشته فیلیپین به پکن به گونه ای بود که برخی از رسانه های غربی از مانیل به عنوان یکی از استانهای چین یاد می کردند.

دوترته اما نخستین هشدارهایش را در سال ۲۰۱۷ پس از سفر به چین در مورد این اختلاف ارضی مطرح کرده بود.

وی پس از این سفر گفت: پاسخ من در این زمینه مشخص است ، چین و فیلیپین دو کشور دوست هستند و ما نمی خواهیم با پکن وارد منازعه شویم ، اما اگر مجبور شویم،وارد این جنگ خواهیم شد.

به نظر می رسد دوترته در روزهای گذشته تحت فشار بیشتری از مخالفان چین اظهارات تندتری علیه پکن را مطرح کرده است.

پیتر کایتانو وزیر امور خارجه فیلیپین نیز در این زمینه گفت که سه خط قرمز برای چین در مورد فعالیت در این پهنه آبی مطرح و از پکن خواسته تا آنها را زیر پا نگذارد.

به گزارش شبکه خبر آسیا، اولین خط قرمز فیلیپن شامل عدم ورود چین و ساخت و ساز دریایی ونظامی این کشور در منطقه تحت مالکیت مانیل با عنوان Scarborough Shoal است ، که در ۱۰۰ مایلی سواحل فیلیپین قرار دارد.

دوترته دومین خط قرمز خود را هر نوع اقدام اجباری چین علیه نیروهای دریایی مرزی فیلیپین در منطقه Scarborough Shoal دانسته که کشتی های ماهیگیری مانیل نیز در این منطقه فعالیت دارند.

طبق این گزارش چین پیشتر نیروهای فیلیپینی را در این منطقه تهدید کرده بود.

مانیل همچنین منطقه Sierra Madre را در جزایر اسپارتلی دریای جنوبی چین از دیگر مناطق تحت مالکیت خود اعلام کرده است .

ماه گذشته نیروهای نظامی آمریکا و فیلیپین در سواحل جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین رزمایش مشترک نظامی برگزار کردند.

چین ادعا می کند اکثر دریای جنوبی چین، محلی که ارزش تجارت دریایی سالانه آن ۳ میلیارد دلار است، به این کشور تعلق دارد، اما برونئی، مالزی، تایوان، ویتنام و فیلیپین نیز بخشی هایی از این دریا را متعلق به خود می دانند و همین موضوع سبب ایجاد مسائل اختلافات میان پکن و پنج کشور حوزه جنوب شرق آسیا در این منطقه شده است.

مانیل و پکن سال هاست برسر اختلافات زیاد در مورد بخش های ادعایی در این پهنه آبی استراتژیک درگیر بوده اند اما از سال ۲۰۱۶ پس از روی کار آمدن دوترته ، وی اعلام کرد که برخلاف گذشته درصدد است تا از طریق گفت وگو و همکاری با چین اختلافات دوجانبه را مدیریت کند.

اما اظهارات جدید دوترته نشان می دهد که این کشور چرخشی آشکاردر سیاست های خود در قبال چین اتخاذ کرده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.