بوزداغ در مصاحبه با شبکه خبری خبر تورک در شهر یوزگات اظهار کرد: یک تقویم دقیق برای نقشه راه مورد توافق آمریکا و ترکیه در خصوص منبج طراحی شده که زمان انجام همه مراحل در آن به صورت شفاف تعیین شده است.

وی بیان کرد: اقدامات ما فقط مختص به منبج نخواهد بود بلکه در ادامه، پاکسازی شرق فرات از وجود نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) انجام خواهد گرفت و البته پیش از هر اقدامی در شرق فرات، مانند منبج مذاکراتی را برای رسیدن به توافق با آمریکایی ها مدنظر قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: ترکیه مانند هر کشور مستقل دیگری دارای حق مشروع حفاظت از مرزها و امنیت ملی خود است و به همین دلیل با عناصر تروریستی پ.ک.ک و شاخه های سوری آن در هر کجا که باشند با عملیات زمینی و هوایی مبارزه خواهد کرد و این مبارزه زمانبندی ندارد.

وی تصریح کرد: عملیات‌ ترکیه برای نابودی تروریست‌ها در شمال عراق و مقابله با تهدید‌های تروریستی علیه ترکیه ادامه دارد و هر لحظه ممکن است که عملیات در قندیل آغاز شود.

فکری ایشیک دیگر معاون نخست وزیر ترکیه نیز با اشتباه خواندن حمایت دولت آمریکا از گروه پ.ک.ک و ی.پ.گ گفت: این یک استراتژی متعلق به دوره رییس جمهوری قبلی آمریکا بود ولی دولت‌ آمریکا اکنون متوجه اشتباه بودن آن شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات ترکیه در شمال عراق افزود: ترکیه در مبارزه علیه تروریسم از موضع دفاعی به موضع هجومی روی آورده و از بین بردن تروریسم در منبع آن تبدیل به راهبرد اصلی ترکیه شده و ما بدون توجه به حرف های دیگران مبارزه با تروریسم و تهدیدات آن علیه خود در هر مکانی حق مشروع خود می دانیم.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز دو روز پیش در اجتماع انتخاباتی در شهر زونگولداغ ترکیه اظهار کرد: &#۳۹;عفرین سوریه را با نابودی چهار هزار و پانصد تروریست پاکسازی کردیم و در ادامه اقدامات لازم برای نابودی سایر باتلاق های تروریستی را انجام خواهیم داد.&#۳۹;

وی افزود: عملیات ۲ سال اخیر ارتش ترکیه کمر گروه های تروریستی را شکسته و امروز در راستای نابودی کامل آنها، نوبت پاکسازی ارتفاعات قندیل و سنجار در شمال عراق فرا رسیده است.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز دو روز پیش در تشریح توافق ترکیه و آمریکا در زمینه اداره شهر منبج سوریه و نقشه راه تدوین شده دو کشور در این زمینه گفت: بر اساس توافق ترکیه و آمریکا، نیروهای ی.پ.گ از منبج به شرق فرات عقب نشینی خواهند کرد و در پایان روند عقب‌نشینی، این گروه توسط آمریکا به طور کامل خلع سلاح خواهد شد.

وی بیان کرد: در قالب نقشه راه تهیه شده و بر اساس تصمیم کارگروه مشترک، منبج از حضور عناصر تروریستی پاکسازی خواهد شد و ترکیه و آمریکا تامین امنیت منبج را برعهده خواهند گرفت.

وی افزود: نقشه راه موجود را در منبج پیاده خواهیم کرد و در ادامه آن را به شهرهای دیگر گسترش خواهیم داد و در آن موقع موضع آمریکا در زمینه تعامل با ترکیه و گروه ی.پ.گ مشخص خواهد شد.

وی به صورت تلویحی با تشکیک در اجرای تعهد بیرون راندن ی.پ.گ از سوی آمریکا از مناطق مورد نظر ترکیه در شمال سوریه گفت: باید ببینیم که آیا آمریکا ی.پ.گ را خارج خواهد کرد یا نه؟

چاووش اوغلو اضافه کرد: در میان نیروهای مسلح حاضر در منبج شمار زیادی عرب از جمله عناصر گروهی به نام &#۳۹;نیروهای دموکراتیک سوریه&#۳۹; نیز حضور دارد ولی ما اعلام کردیم که آنها را به رسمیت نمی شناسیم و همه آنها را اعضای ی.پ.گ و پ.ک.ک می دانیم.

وی وعده داد: &#۳۹;پس از اجرای مدل منبج، نقشه راه تدوین شده را در مناطق دیگر سوریه از جمله در سایر مناطق تحت تصرف ی.پ.گ نیز اجرا خواهیم کرد.&#۳۹;

وی تاکید کرد: بر اساس نقشه راه منبج، اقدامات پیش بینی شده برای آینده سوریه مهم است و برای بهبودی روابط ترکیه با آمریکا نیز یک فرصت به شمار می رود و به همین علت این نقشه باید به شکل کامل اجرایی شود و دو طرف مصمم به اجرای آن هستند.

وزیر امور اخرجه ترکیه همچنین گفت: در مناطقی که عرب ها اکثریت دارند، اداره و امنیت آن مناطق در کنترل آنها و در مناطقی که کُردها در اکثریت باشند، اداره امور در دست کُردهای غیرعضو در گروه ی.پ.گ خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.