مایک پمپئو روز پنج شنبه با صدور بیانیه ای مطبوعاتی از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای این پیشنهاد قدردانی کرد و افزود: این آتش بس، ادامه تعهد دولت افغانستان به یافتن راه های پایان دادن به جنگ را نشان می دهد. 

وی ادامه داد: این آتش بس، فراخوان شورای علمای افغانستان را دنبال می کند که از طالبان می خواهد تا خشونت علیه مردم و حکومت افغانستان را پایان دهد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: پیشنهاد دولت افغانستان برای آتش بس موقت، تعهد خود را به صلح به عنوان یک مسئولیت ملی و مذهبی نشان می دهد. ما با مردم افغانستان ایستاده ایم چرا که آنها پایه و اساس فرایند صلح تحت رهبری این کشور هستند.

پمپئو با اعلام حمایت از ابتکار دولت افغانستان در آتش بس موقت، مدعی شد: نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان به آتش بس احترام می گذارند، در حالی که از طالبان هم همین انتظار می رود. 

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: این مساله شامل داعش و القاعده و همچنین عملیات برای دفاع از نیروهای افغان و ائتلاف در برابر حمله نمی شود.

پمپئو در بیانیه خود تصریح کرده است: آمریکا و شرکای بین المللی آن نظاره گر طالبان هستند تا به این آتش بس احترام بگذارد که نشان دهنده احترام آن به مردمی است که مدت هاست خواستار مجازات کمپین خشونت طالبان شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.