رویترز گزارش داد، این رویارویی، تهدید ایجاد شکاف در نهادی که در تاریخ ۴۳ ساله خود به طور سنتی به دنبال یافتن اتفاق نظر در مسائل اقتصادی و مسائل دیگر بوده، به همراه دارد.

ترامپ که دستیارانش می‌گویند، تمایل چندانی به چند جانبه گرایی ندارد دو بار روز پنجشنبه در توئیتر به جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا حمله کرد و مقام‌ها اذعان می‌کنند که حال و هوای نشست به طرزی استثنائی متشنج خواهد بود.

یک مقام کانادایی اواخر پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اختلاف‌های جدی بر سر مسائل زیادی وجود خواهند داشت. با وجود آنکه ترامپ می‌گوید این تعرفه‌های مربوط به واردات برای حفاظت از صنایع آمریکا لازم هستند کانادا و اتحادیه اروپا آنها را غیرقانونی خوانده و در حال آماده کردن اقدامات تلافی جویانه هستند.

ترامپ در اقدامی برای بازسازی صنایع آمریکا تعرفه‌های سنگین برای واردات فولاد و آلومینیوم از جمله از برخی هم‌پیمانان کلیدی در گروه ۷ مثل کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا اعمال کرده است.

ترامپ تهدید به استفاده از قوانین امنیت ملی برای انجام همین کار در حوزه واردات خودرو نیز کرده است.

این در حالی است که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که تلاش زیادی برای ایجاد روابط شخصی صمیمی با ترامپ کرده گفت: دیگر کشورهای گروه ۷ مثل بریتانیا،‌ کانادا، ‌آلمان،‌ ایتالیا، ژاپن و فرانسه باید "مودب" و مفید باقی بمانند اما هشدار داد که هیچ رهبری برای همیشه روی کار باقی نمی‌ماند.

ماکرون به خبرنگاران گفت: شاید رئیس‌جمهوری آمریکا اهمیتی به اینکه امروز منزوی باشد نمی‌دهد اما ما نیز برایمان مهم نیست که در صورت لزوم شش کشور بشویم.

او ادامه داد: چون این شش کشور نماینده ارزش‌ها و نماینده یک بازار اقتصادی بوده و مهمتر از هر چیزی نماینده یک نیروی واقعی در سطح بین‌المللی در دوران امروز هستند.

ماکرون روز پنجشنبه گفت: رهبران باید در این نشست متمدن باشند اما او به وضوح صبرش را نسبت به ترامپ از دست داده و از اینکه شش عضو دیگر گروه ۷ به غیر از آمریکا در صورت لزوم گروه متعلق به خودشان را تشکیل بدهند، صحبت کرده است.

ماکرون در کنفرانس خبری به همراه ترودو گفت: شما می‌گویید رئیس‌جمهوری آمریکا اصلا اهمیتی به هیچ چیز نمی‌دهد. شاید اینطور باشد اما هیچ کس برای همیشه روی کار نیست. شش کشور گروه ۷ بدون آمریکا در کنار یکدیگر بازاری بزرگتر از بازار آمریکا دارند.

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: در صورتی که ما بدانیم چطور خودمان را سازماندهی کنیم دیگر هیچ هژمونی جهانی وجود نخواهد داشت و ما نمی‌خواهیم که در جهان چنین چیزی وجود داشته باشد.

ماکرون اظهار کرد: در این فضا فراتر از هر چیزی ما باید همواره مودب بمانیم، مفید بمانیم و تلاش کنیم تا آمریکا را متقاعد کنیم که در کنار ما بماند زیرا آنها هم‌پیمان تاریخی ما هستند و ما به آنها احتیاج داریم.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز پیش‌بینی کرد که "مذاکراتی محکم" بر سر تجارت انجام شود اما دیگر اعضای گروه ۷ مثل ژاپن و ایتالیا کمتر احتمال دارد که بخواهند رئیس‌جمهوری آمریکا را به چالش بکشند.

ترامپ این دو رهبر را در توئیتر به چالش کشیده و گفت: آنها "تعرفه‌های هنگفت" در کالاهای آمریکایی اعمال می‌کنند و موانع تجاری دیگری را ایجاد کرده‌اند.

این در حالی است که ترامپ شنبه صبح پیش از پایان اجلاس دو روزه گروه ۷ این اجلاس را ترک کرده و به سنگاپور می‌رود تا در دیدار تاریخی خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی شرکت کند.

قرار است رهبران گروه ۷ در یک هتل گران قیمت بر فراز یک کوه در شهر "لامالبه" که با خودرو دو ساعت از شهر کبک فاصله دارد دیدار خواهند کرد.

این محل از سوی پلیس به منظور جلوگیری از تظاهرات خارج از دسترس قرار گرفته است.

 پنجشنبه شب صدها معترض که بعضی از آنها بدنشان را با پرچم‌های قرمز پوشانده و ماسک قرمز زده بودند در خیابان‌های شهر کبک تظاهرات کرده و در ضمن این تظاهرات به سمت مرکز کنگره جایی که رسانه‌ها در آنجا هستند، راهپیمایی کردند.

برخی از این معترضان بنرهایی نشان می‌دادند که روی آنها نوشته شده بود "گروه ۷ نماینده ما نیست". تعداد دیگری از آنها نیز پوسترهایی را نشان می‌دادند که در آن تصاویر ترامپ با چهره‌های جایگزین شده به چشم می‌خورد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی قرار است در این نشست با این رهبران جهانی رودررو شود که دیدگاهایش در برخی مسائل مهم دیگر نظیر افتتاح سفارت جدید آمریکا در اسرائیل در شهر قدس و همچنین برجام با ایران و مسائل محیط زیستی با آنها مغایرت دارد.

ترامپ در دیداری که پیش از این نشست با شینزو آبه، ‌نخست وزیر ژاپن داشت صحبت‌هایی کرد که نشان می‌داد تمایلی به سازش ندارد.

ترامپ در این نشست که در واشنگتن صورت گرفت ضمن آنکه با آبه درباره مساله واردات خودرو از آمریکا صحبت کرد، گفت که خواهان سرمایه گذاری‌های بیشتر در مراکز صنعتی آمریکا در میشیگان، پنسیلوانیا و اوهایو است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.