در مقاله موسویان آمده است :رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی قرار است ۱۲ ژوئن دیدار داشته باشند.کره شمالی در مقطع حساسی قرار دارد وبعد از ساخت بمب هسته ای وموشکهای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، آمریکا در موقعیت انتخاب &#۳۹;جنگ یا دیپلماسی&#۳۹; با کره شمالی قرار گرفت. 

ترامپ با خروج از برجام، چاره ای جزانتخاب راه دیپلماسی با کره شمالی نداشت چون او نمی توانست با خروج از برجام و جنگ با کره شمالی، همزمان دو بحران بین المللی را ایجاد و اداره کند.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون ادامه داد :کره شمالی با قدرت چانه زنی بالایی وارد مذاکرات می شود چون بمب هسته ای همراه با موشکهای با قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارد. آمریکا در این مذاکرات دست پایین را دارد چون کره شمالی توانسته تحریمهای اقتصادی را چند دهه تحمل کند. تهدیدات نظامی ترامپ چیزی جز یک بلوف نیست چون می داند جنگ با کره شمالی مسلح به سلاح هسته ای، عواقب وحشتناکی برای آمریکا خواهد داشت.

به گفته موسویان ، منافع اصلی کره شمالی درمذاکرات هسته ای این است که مشروعیتش به رسمیت شناخته شده، تضمین های امنیتی اش تامین شده و ساختار تحریمهای بین المللی و منطقه ای علیه کشورش فروپاشد. بدست آوردن این خواسته ها مستلزم شناخت از سیاست خارجی آمریکا و سوابق مذاکرات این کشوربا دیگران است.

وی تصریح کرد :بعنوان سخنگوی پیشین هسته ای ایران، فردی که این مذاکرات را از ابتدا رصد کرده و کتاب بحران هسته ای ایران را تالیف کرده، آرزو دارم که مذاکرات کره شمالی با آمریکا موفق و پایدار باشد.لذا ذیلا شش توصیه به رهبر کره شمالی دارم.

اول: توافق هسته ای ایران ملاک خوبی است.اساس این توافق برمبنای اطمینان ازعدم ساخت بمب هسته ای است که شامل بالاترین استانداردهای جهانی شفافیت و راستی آزمایی است که تاکنون یک عضو معاهده ان پی تی پذیرفته است. با این وجود بخشی از حاکمیت آمریکا هم در حزب جمهوریخواه و هم حزب دموکرات با آن مقابله کرد. لذا پیونگ یانگ باید مراقب باشد توافق هسته ای اش قربانی دعواهای سیاسی داخلی آمریکا نشود.

دوم: برجام یک توافق بین المللی است که پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی را دارد و ایران هم به تمام تعهداتش عمل کرده است. کره شمالی در یک توافق دوجانبه با آمریکا هیچگاه نخواهد توانست از چنین ضمانت های بین المللی محکمی برخوردار باشد. با این وجود ترامپ از برجام خارج شد چون میراث اوباما بود. لذا پیونگ یانگ باید اطمینان های لازم راکسب کند تا توافقش با آمریکا، توسط رئیس جمهور بعدی آمریکا بعنوان میراث ترامپ، پاره نشود.

سوم: برجام نشان داد که منطق سیستم حکومتی آمریکا &#۳۹;یا با ما یا برما&#۳۹;است. اگر با آمریکا باشی می توانی مثل اسراییل بمب هسته ای داشته باشی و مثل عربستان دموکراسی و حقوق بشر صفر داشته باشی. اما اگر مثل ایران بخواهی مستقل باشی، آمریکا بدنبال تغییر رژیم آن خواهد بود. کره شمالی هم مثل ایران، از نظر آمریکا جزء محور شرارت تلقی می شود.درحقیقت ترامپ با نابود کردن برجام، دنبال تغییر رژیم در ایران است.بنابراین پیونگ یانگ در مذاکرات باید اطمینان حاصل کند که آمریکا به استراتژی تغییر رژیم در کره شمالی خاتمه خواهد داد.

چهارم: در مذاکره با آمریکا، ابزار چانه زنی کره شمالی چیزی بجز بمب هسته ای نیست لذا هرگاه این ابزار را زود هنگام از دست بدهد، آمریکا به باقیمانده تعهداتش عمل نخواهد کرد. بنابراین پیونگ یانگ باید یک معامه فاز به فاز را دنبال کند که هردو طرف گام های متناسب و برابر برداشته وقدم به قدم عملی کنند. 

پنجم: مهمترین خواسته آمریکا متوقف کردن موشک های با قابلیت کلاهک هسته ای با برد بالایی است که بتواند به خاک آمریکا برسد. بقیه موارد برای آمریکا اولویت دوم را خواهد داشت. کره شمالی درگام اول می تواند درمقابل تعلیق کردن توسعه بمب هسته ای و توسعه برد موشک ها، همه تضمینهای سیاسی-امنیتی-اقتصادی را بگیرد. به موازات عملی شدن این تضمین ها توسط آمریکا، کره شمالی هم ذخائر بمب هسته ای خود را کاهش بدهد.

ششم: پیونگ یانگ باید درک کند که سیستم سیاسی داخلی آمریکا دچار اختلاف شدید است. دولت آمریکا برجام را امضاء کرد اما کنگره آمریکا زیر بار آن نرفت. درطول مذاکرات هم جان کری می گفت که دولت اختیاری درمورد کنگره ندارد. لذا توافق هسته ای کره شمالی با آمریکا امن تر خواهد بود اگر کنگره آمریکا درکنار دولت آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل ، آن را تصویب کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.