الحیاة گزارش داد، "مصطفی‌ مدبولی"، وزیر سابق مسکن و نخست‌وزیر جدید مصر روابط محکمی با کشورهای حامی عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و در رأس آن امارات و عربستان دارد و او در نشست اخیر سران عرب در عربستان، همراه سیسی در نشست حضور داشت.

مدبولی که ۵۲ سال سن دارد، از فوریه ۲۰۱۴ میلادی تاکنون در پست وزیر مسکن مشغول به فعالیت بوده‌ است.

سیسی روز شنبه گذشته با ادای سوگند طبق قانون اساسی رسما کار خود را به عنوان رئیس‌جمهوری مصر برای دومین دوره متوالی آغاز کرد. شریف اسماعیل، نخست وزیر پیشین مصر نیز چند روز پس از مراسم تحلیف سیسی برای دور جدید ریاست جمهوری استعفا کرد. اما سیسی همچنان شریف اسماعیل را به عنوان نخست وزیر موقت تا زمان تشکیل دولت جدید تعیین کرده است.

عرف در مصر اینگونه است که با آغاز به کار رئیس جمهوری جدید، دولت استعفا کرده و رئیس جمهوری، نخست وزیر جدیدی معرفی می‌کند و اسامی وزیران را برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان می‌فرستد اما قانون اساسی، استعفای دولت در صورتی که رئیس جمهوری برای بار دوم به این پست انتخاب شود، ضروری نمی‌داند.

دولت شریف اسماعیل ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۱۵ و پس از استعفای "ابراهیم محلب، نخست وزیر پیشین تشکیل شد و پس از آن کابینه دو بار در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ ترمیم شد و بالاخره سه شنبه گذشته استعفا کرد.

مدبولی پیشتر نیز یعنی زمانی که شریف اسماعیل برای درمان به آلمان سفر کرده بود، چند هفته جانشین وی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.