نخست وزیر ژاپن با اعلام اینکه مواضع این کشوردر قبال کره شمالی با آمریکا یکسان است، گفت: مصمم هستم که در نهایت با کیم جونگ اون درباره ربوده شدگان ژاپنی و موشک ها مذاکره مستقیم داشته باشم.

شینزو آبه بعدازظهر پنج شنبه در نشست مشترک مطبوعاتی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در کاخ سفید برگزار شد، افزود: به نیابت از مردم ژاپن از رئیس جمهوری ترامپ برای دستیابی به قعطنامه های تحریمی تشکر می کنم. ژاپن همچنان خواستار اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت درباره کره شمالی است.

وی اظهار کرد: نه فقط ژاپن بلکه تمام جامعه بین المللی مشتاق نشست سران آمریکا و کره شمالی هستند تا درها به روی صلح و ثبات در شمال شرقی آسیا باز شود.

نخست وزیر ژاپن با اشاره به این که کره شمالی منابع زیادی دارد، گفت: اگر این کشور قبول کند در مسیر درستی گام بردارد می تواند شاهد آینده ای خوب برای خود باشد، با توجه به اعلامیه پیونگ یانگ، ژاپن آماده چاره اندیشی برای مسایل گذشته است تا روابط خود را با کره شمالی عادی کنیم.

آبه خطاب به ترامپ افزود: واقعا به تعهد شما برای دستیابی به صلح و ثبات جهانی ارزش می گذارم. ژاپن آماده است برای کمک به شما در توفیق کامل اجلاس سران آمریکا و کره شمالی معمول بدارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در دیدارهای خود با ترامپ تضمین هایی برای طرح مساله گروگان های ژاپنی و موشک های میان برد با رهبر کره شمالی دریافت کرده اید یا خیر؟ اظهار کرد: امروز ما گفت و گوهای مختلفی داشته ایم. درباره اتباع ربوده شده ژاپنی جزئیات زیادی را برای رئیس جمهوری ترامپ مشخص کردم. ترامپ حامی موضع ژاپن در این زمینه است.

نخست وزیر ژاپن یادآور شد: سال گذشته ترامپ در ژاپن با خانواده اتباع ربوده شده دیدار کرد. ترامپ جزو رهبران جهانی و یکی از کسانی است که بیشتر از همه مسایل را درک می کند، بنابراین امیدوارم در اجلاس سران آمریکا و کره شمالی این مساله مطرح شود.

آبه درباره موشک های میان برد کره شمالی هم گفت: قطعنامه های شورای امنیت باید اجرایی شود، تمام تسلیحات کشتار جمعی و موشک های بالستیک در قطعنامه های شورای امنیت مطرح شده است و باید به طور کامل اجرایی شود. در این زمینه بین ژاپن، امریکا و جامعه بین المللی اتفاق نظر وجود دارد.

وی درباره تداوم تحریم های کره شمالی هم موضع ژاپن را کاملا با موضع آمریکا هماهنگ دانست و اظهار کرد: رئیس جمهوری ترامپ گفته است که تحریم ها علیه کره شمالی تا زمانی که این کشور اقدام ملموسی انجام ندهد، ادامه خواهد داشت.

نخست وزیر ژاپن ادامه داد: درباره سیاست های آینده در قبال کره شمالی با رئیس جمهوری ترامپ هماهنگ کردیم. ما همیشه در این زمینه با هم خواهیم بود و خواستار موفقیت نشست سران در سنگاپور هستم.

آبه در پاسخ به این سوال که تنها رهبر جهانی هستید که با رهبر کره شمالی مستقیم صحبت نکرده است، آیا مایلید درباره ربوده شدگان و همچنین مساله موشک ها بدون ایالات متحده با اون مذاکره کنید، گفت: بله، البته که مایل هستم. مساله اتباع ربوده شده ژاپنی باید حل شود و این اولویت دولت ما است.

وی افزود: تبعا مساله موشک و هسته ای هم برای ژاپن اهمیت دارد و همه این مسایل باید مطرح شود که در اجلاس سران آمریکا و کره شمالی مطرح خواهد شد. امیدوارم به نتیجه ای دست یابند. ما با آمریکا و جامعه بین المللی در زمینه های مختلف همکاری خواهیم کرد.

نخست وزیر ژاپن ادامه داد: در نهایت باید خودمان مستقیم با کره شمالی صحبت کنیم و مصمم هستم که این کار را انجام دهم.

قرار است ترامپ و اون دوازدهم ژوئن(۲۲ خرداد) در سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.