امضای چندین سند همکاری در زمینه‌های تجارت دوجانبه، انرژی، پروژه‌های فضایی، حفاظت از مالکیت معنوی و … میان روسای جمهور روسیه و چین برنامه ریزی شده است.

هم‌چنین پوتین پس از انجام دیدارهای دوجانبه با مقامات چینی از پکن عازم چینگ دائو می‌شود تا در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای که روزهای ۹ و ۱۰ ژوئن برگزار می‌شود، شرکت کند.

وی قرار است در حاشیه این نشست با برخی از مقامات بلندپایه دیگر کشورها دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور روسیه پس از استقبال رسمی که از وی در تالار بزرگ خلق در مرکز پکن انجام شد، با لی کچیانگ، نخست وزیر چین و سپس با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

در جریان این دیدار پوتین به لی کچیانگ گفت: روابط تجاری و اقتصادی روسیه – چین به شتاب خوبی دست یافته و ما به دنبال حوزه‌های جدید برای همکاری هستیم.

لی کچیانگ در پاسخ گفت: انتظار می‌رود تجارت دوجانبه میان روسیه و چین امسال به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد و ما آماده‌ایم تا همکاری‌های خود با روسیه را در حوزه‌های جدید و قدیم از جمله حوزه انرژی اتمی توسعه دهیم.

روسیه و چین با متعهد شدن به توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی‌شان به استراتژی امنیت ملی آمریکا که این دو کشور را به عنوان دشمنان اصلی آمریکا توصیف کرده، واکنش نشان داده‌اند.

پوتین و شی جینپینگ

آنها همچنین تلاش کرده‌اند تا سازمان همکاری شانگهای را تقویت بخشند؛ سازمان منطقه‌ای که این دو کشور به همراه شش کشور آسیایی دیگر آن را تشکیل داده و قرار است در چند روز آتی نشست خود را برگزار کند.

پوتین و لی کچیانگ

 

این سفر علاوه بر تاکید هرچه بیشتر بر اهمیت روابط این دو کشور نخستین سفر برون مرزی پوتین از زمان آغاز دور جدید ریاست جمهوری‌اش محسوب می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.