الیوم السابع گزار شداد، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی با محمد زین شریف، وزیر امور خارجه چاد گفت: آخرین نشست پاریس در مورد لیبی به دلیل تعهدات طرفین و به ویژه برنامه زمانی مرحله مهمی بود. باید تمام تدابیر برای عملی شدن این تعهدات به کار گرفته شوند.

وزیر امور خارجه چاد نیز بر همگرایی دیدگاه‌های انجامنا و پاریس در مورد لیبی خاطرنشان کرد و گفت: چاد از تلاش‌های فرانسه برای برگزاری انتخابات در لیبی حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد، در جنوب لیبی که با چاد هم مرز است منطقه‌ای وجود دارد که در آن مزدوران و گروه‌های مسلح حضور دارند و این موضوع تهدیدی جدی برای چاد است.

در نشست بیست و نهم مه در پاریس برای اولین بار فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی، خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی، عقیلة صالح، رئیس مجلس نمایندگان مستقر در طبرق و خالد المشری، رئیس شورای عالی لیبی در طرابلس حضور یافتند. افراد حاضر در این نشست به برگزاری انتخابات در دهم دسامبر متعهد شدند تا این کشور هفت سال پس از مداخله نظامی غربی‌ها در سال ۲۰۱۱ و سقوط معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی از هرج و مرج خارج شود.

شورای امنیت سازمان ملل نیز حمایت خود را از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی در لیبی در ماه دسامبر اعلام کرد؛ مساله‌ای که می‌تواند قدمی بزرگ برای ایجاد ثبات در این کشور باشد.

دو طرف همچنین به موضوع خشونت‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی پرداختند. لودریان گفت: ما در مورد خشونت گروه‌های مسلح در این منطقه نگران هستیم.

از سوی دیگر، فرماندهی کل نیروهای مسلح لیبی امروز جمعه اعلام کرد، نیروهای ارتش لیبی در اتاق عملیات الکرامه در شرق این کشور "یحی الاسطی عمر" مسؤول پرونده امنیتی القاعده در شهر درنه را بازداشت کردند.

احمد المسماری، سخنگوی رسمی فرماندهی کل نیروهای مسلح لیبی گفت،‌ فرد بازداشت شده یکی از برجسته‌ترین فرماندهان القاعده است.

در این راستا رسانه جنگ وابسته به فرماندهی ارتش لیبی تصاویری از پیشروی نیروهای ارتش در داخل شهر درنه و درگیری‌های خیابانی با افراد شورشی در این شهر منتشر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.