پس از جنجال فراوان و واکنش‌های منفی مردمی و سیاسی، وزارت کشور لبنان سرانجام اسامی ۴۰۵ نفر از کسانی که به آن‌ها تابعیت لبنانی داده شده، منتشر کرد.

 پس از اینکه هفته گذشته از سوی روزنامه الاخبار لبنان نام ۱۰۴ نفر فاش شد که توانستند به تابعیت این کشور دست یابند، بحث و جنجال گسترده‌ای در میان مردم و مسئولان رسمی و احزاب سیاسی این کشور به راه افتاد.

برخی از روزنامه‌ها همچون الاخبار گفتند که این افراد با پرداخت مبالغی پول تابعیت لبنانی گرفته اند و دولت نیز اعطای تابعیت به آن‌ها را به دلیل وضعیت انسانی یا خدمات شایسته به لبنان عنوان کرد.

رفته رفته گمانه زنی‌ها و اسامی این افراد بیشتر شد تا به ۳۶۹ نفر رسید. برخی جریان‌های سیاسی از جمله فراکسیون‌های متعلق به احزاب «نیرو‌های لبنانی» (القوات اللبنانیه)، «الکتائب» و «سوسیالیست ترقی خواه» در این میان بیشترین اعتراض را به چنین اقدامی نشان دادند و حتی خود «سامی الجمیل» نماینده پارلمان لبنان و رئیس حزب الکتائب با حضور در ریاست جمهوری و وزارت کشور، خواهان انتشار رسمی این اسامی شد.

بالاخره پس از اعتراض‌های فراوان و البته بعد از اینکه «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان، پرونده را برای بررسی‌های امنیتی به سرلشکر «عباس ابراهیم» رئیس دستگاه امنیتی کشورش سپرد، دیشب وزارت کشور لبنان اسامی ۴۰۵ نفر را که شامل حال دریافت تابعیت لبنانی شده اند منتشر کرد.

بر این اساس مشخص شد، فرمان اعطای تابعیت به ۴۰۵ نفر از اتباع کشور‌های دیگر، در روز‌های پایانی دولت قبلی و در ماه مه صادر شده و به امضای رئیس جمهوری، «سعد الحریری» نخست وزیر و «نهاد المشنوق» وزیر کشور وقت رسیده است.

۱۰۸ فلسطینی، ۱۰۳ سوری، ۴۷ فرانسوی، ۲۰ آمریکایی، ۱۷ انگلیسی، ۱۷ اردنی، ۱۳ عراقی، ۱۲ کانادایی، ۶ ایتالیایی، ۶ سوئدی، ۵ سوئیسی، ۴ آرژانتینی، ۴ یونانی، ۴ هندی، ۳ نفر مصری، ۳ آلمانی، ۳ ارمنستانی، ۲ روسی، ۱ سودانی، ۱ فیلیپینی، ۱ کولومبیایی، ۱ عربستانی، ۱ تونسی، ۱ یمنی، ۱ نفر از شیلی و ۱ ایرانی، کسانی بودند که نامشان در فرمان اعطای تابعیت به آن‌ها درج شده است.

البته در میان این افراد ۱۱ نفر تابعیت شان قید نشده و ۱۰ هم در دست بررسی عنوان شده است.

برخی منابع لبنانی نقل کرده اند که هنوز این افراد هویت و گذرنامه لبنانی دریافت نکرده اند و فرایند قانونی آن در دست اجراست و رئیس جمهوری فعلا با ارجاع پرونده به دستگاه امنیتی، موقتا جلوی آن را گرفته است.

روزنامه «الجمهوریه» لبنان در شماره امروز خود خبر داد که وزارت کشور در جریان تحقیقات اولیه، متوجه شد که برخی از اسامی دارای شبهات امنیتی و قضایی هستند که در حال حاضر تحقیق درباره آنان ادامه دارد و تحقیقات بیشتر نیز دستگاه امنیتی لبنان انجام خواهد داد.

همزمان روزنامه الاخبار با انتقاد از وزارت کشور و دولت لبنان، این سوال را مطرح کرد که اگر اشخاصی هستند که دارای شبهات امنیتی هستند چگونه نامشان در لیست واحدین شرایط دریافت تابعیت لبنانی آورده شده است.

این روزنامه برای مثال به یکی از این اشخاص اشاره می‌کند که از سهمیه سعد الحریری وارد لیست شده است، اما از جانب اینترپل تحت تعقیب است.

الاخبار نوشت: این لبنانی جدید به دلیل اینکه تحت تعقیب پلیس بین الملل است، اگر نامش در میان این فرمان بماند، نمی‌تواند از لبنان خارج شود؛ بنابراین مشخص نیست به چه دلیل نام شخصی با این توصیفات، در لیست آمده است. خدمات شایسته این شخص چه بوده که پاداشش اعطای تابعیت کشورمان به اوست.

به نظر می‌رسد جنجال بر سر این موضوع حتی با انتشار اسامی، فروکش نکند بلکه وارد فاز جدیدی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.