در این گزارش آمده است: دونالد ترامپ می گوید ما در ارتباط با دیگر کشورها باید "باهوش تر" عمل کنیم. اما رویکرد او در گرفتن امتیاز از شرکای تجاری ما نشان داده است که به شدت نابخردانه و احمقانه است.

این موضوع توصیف کننده رویکرد رئیس جمهور ترامپ در ارتباط با گرفتن امتیاز در ارتباط با موضوعات تجاری است.

با وجود سخنان ترامپ در صفحه توئیترش، جنگ های تجاری نه خوب است و نه به آسانی می توان در آنها پیروز شد. در یک جنگ تجاری، همه طرف ها می بازند، از دست دادن فرصت های شغلی را تجربه می کنند و همچنین با افزایش قیمت برای مصرف کنندگان مواجه می شوند.ما دریافته ایم آخرین باری که شاهد یک جنگ تجاری تمام عیار در جهان بوده ایم، دهه ۱۹۳۰ و پس از آن بود که کنگره آمریکا اعمال تعرفه های گمرکی را تصویب کرد و سبب تشدید رکودی بزرگ شد.

با این حال، در یک جنگ تجاری این احتمال وجود دارد که برخی کشورها بیشتر از دیگران بازنده باشند و ضرر کنند. موضع ترامپ این است که با اتخاذ بدترین رویکردهای ممکن سبب اعمال قلدری بر کشورهای دیگر از نظر اقتصادی شود. بیشتر اوقات زمانی که یک رئیس جمهور آمریکا یک اقدام تجاری جدید تهاجمی را در پیش می گیرد، این اقدام شامل اعمال تعرفه های گمرکی می شود که یک کشور یا شماری از کشورهای خاص را هدف قرار می دهد. دلیل خوبی برای این اقدام وجود دارد: بیشتر اوقات این اقدامات در واکنش به یک اقدام ادعایی اشتباه انجام می شوند.

دلیل دیگر در ارتباط با اعمال تعرفه های گمرکی بر واردات از کشورهای خاص محدود کردن مشکلات برای شرکت ها و مصرف کنندگان آمریکایی است که این محصولات را خریداری می کنند. ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم در زمانی که واردات از یک کشور خاص ناگهان مقرون به صرفه تر می شود، ما تأمین کنندگانی جایگزین در اختیار داریم.

این شیوه فکری ما در ارتباط با اقدامات تجاری است. اما این چیزی نیست که این بار در ارتباط با اعمال تعرفه های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم رخ داد.

ترامپ با استفاده از اختیاراتی با هدف حفاظت از "امنیت ملی" تعرفه های گمرکی را بر آلومینیوم و فولاد در سراسر جهان اعمال کرده است. از آنجایی که این تعرفه ها بر کالاهای تولید شده در ده ها کشور اعمال می شوند، دیگر کشورها هم آسیب می بینند. اما این آسیب در مقایسه با رویدادی که ما در حال تجربه هستیم و آن چیزی که ما در حال اعمال بر خودمان هستیم، نسبتا کوچک است.

اما باید گفت ما نمی توانیم با تأمین کالاهای خود از کشورهای دیگر سبب کاهش آسیب ها بر شرکت ها و مصرف کنندگان آمریکایی شویم.

این موضوع پیامدهای قابل توجهی بر شمار زیادی از شرکت های آمریکایی دارد که فولاد وآلومینیوم خریداری می کنند و اکنون شرایطی کمتر رقابتی دارند زیرا هزینه های آنها به شدت افزایش یافته است.

بر اساس گزارش موسسه اس اند پی پلتز،بهای فولاد در آمریکا از آغاز امسال حدود چهل درصد افزایش یافت و اکنون بیش از پنجاه درصد قیمت فولاد در اروپا و چین است.

به طور کلی کانادا، اتحادیه اروپا، مکزیک، روسیه، هند، ژاپن و ترکیه اعلام کرده اند تعرفه های گمرکی به ارزش چهل میلیارد دلار بر اقلام تولید شده در آمریکا اعمال کرده اند. حجم این تعرفه ها موضوع مهم نگران کننده نیست بلکه ترکیب بندی آنهاست که موجبات نگرانی را فراهم کرده است. این کشورها کالاهای راهبردی آمریکایی را هدف قرار داده اند.

حتی بدتر آن که، این کشورهای خشمگین اقلامی را انتخاب می کنند که از نظر سیاسی از حساسیت برخوردارند. به طور خلاصه باید گفت شرکای تجاری ما در تلاش برای به حداقل رساندن آسیب های خود و به حداکثر رساندن آسیب های ما هستند.

ترامپ بر این باور است که با اعمال این تعرفه های گمرکی در ارتباط با این کشورها سخت گیرانه عمل و از فرصت های شغلی در آمریکا حمایت می کند. در حقیقت، او در حال به خطر انداختن فرصت های شغلی بیشتری در دیگر صنایع است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.