دولت تدبیر و امید هم‌اکنون با چالش‌های داخلی و خارجی روبرو است که برای فائق آمدن به این چالش‌ها، باید راهکارهای اصولی، منطقی و عملی اتخاذ شود. چالش‌های پیش روی دولت و راهکار حل مشکلات داخلی و خارجی سؤالی است که این روزها ذهن بسیاری از مردم و صاحب نظران را به خود مشغول کرده است. برای بررسی بیشتر این موضوع  خبرنگار سیاسی ایسنا-منطقه اصفهان با علی نکویی- فعال سیاسی اصلاح طلب و رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان و حسین رحمانی- فعال سیاسی اصولگرا و دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان به گفت‌وگو پرداخت.

 

حفظ برجام مهم‌ترین چالش پیش روی دولت است

 

نکویی گفت: در بعد خارجی چالش‌های پیش روی دولت روشن‌تر است. آمریکا صراحتاً با سیاست‌های ایران اسلامی مقابله می‌کند، اما کشورهای اروپایی وضعیت نامشخصی دارند و ظاهراً از برجام حمایت می‌کنند هر چند در پی تأمین منافع خودشان هستند. دستگاه دیپلماسی کشور این نکته را باید در نظر بگیرد که اگر منافع اروپا در ارتباط با آمریکا بهتر تأمین شود مسلم است که اروپایی‌ها به سوی ایالات متحده می‌روند و قابل اعتماد نخواهند بود.

 

وی افزود: بنابراین مشکل اصلی دولت در بعد خارجی حفظ برجام است به طوری که دولت باید به‌ خوبی با اروپایی‌ها رایزنی کند تا منافع ایران در برجام تأمین شود و اروپا به دامن آمریکا سقوط نکند.

 

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان، گفت: روسیه و چین هم به ظاهر طرفدار ایران هستند و در سازمان ملل به نفع ایران رأی می‌دهند، اما باز هم احتیاج به مراقبت دارند، چراکه به دنبال تأمین منافع خودشان هستند و قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

 

جناح مخالف دولت قاعده بازی را بلد نیست

 

نکویی تصریح کرد: اما آنچه مهم‌تر از سیاست خارجی است سیاست داخلی است. حسن روحانی با بخشی از مخالفینش روبرو است که این مخالفان عمدتاً رقبای انتخاباتی‌اش بودند. به طور طبیعی در هر کشور و دولتی که انتخابات وجود دارد دسته‌ای موافق و دسته‌ای مخالف هستند. مخالفان اظهار نظر می‌کنند، اما راه و رسم مبارزه و بازی را بلدند.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در همین خصوص افزود: متأسفانه در کشورمان یک گروه مخالف با دولت را داریم که خود را تافته جدا بافته می‌دانند و فکر می‌کنند به حق نزدیک ترند. به همین دلیل اصلاً قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند و به هر شکلی می‌خواهند ضربه می‌زنند. این یک مشکل بزرگ برای حسن روحانی است که با گروهی طرف است که با شدت با سیاست‌های دولت مخالفت می‌کنند و حتی اگر بتوانند رییس جمهور را ساقط کنند زیر پا گذاشتن منافع ملی برایشان مهم نیست.

 

دولت، حجیم شده است

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که دولت با آن روبرو است به درون دولت بر می‌گردد. درون دولت به شدت حجیم است و نیروهای زیادی درون خود دارد و مدیران زیادی بدون مسئولیت و تعهد مشخص در داخل بدنه دولت هستند و تا کنون هیچ دولتی هم نتوانسته است با این پدیده برخورد کند. این پدیده مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. یک اشتباه و کم کاری از سوی این مدیران بحران زیادی ممکن است ایجاد کند. بنابراین حسن روحانی باید برای این قبیل از مشکلات داخلی چاره‌ای بیندیشد.

 

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان، گفت: راه حل تمام این مشکلات این است که دولت به پشتیبانی مردم امیدوار باشد و بتواند با کارهای اصولی حمایت مردم را به دست آورد. اگر مردم از هر دولتی به طور کامل حمایت کنند آن دولت می‌تواند بر مشکلات فائق آید. رییس جمهور باید از مشاوران زبده و دلسوز بهره ببرد تا بتواند خواست اکثریت مردمی که به او رأی دادند را برآورده کند.

 

نکویی افزود: مباحث حقوق شهروندی، شفافیت در امور مختلف و ایستادگی در برابر قدرت‌های شیطانی از خواست‌های اصلی مردم است. اگر حسن روحانی به این مسائل توجه کند بدون شک بر تمام مشکلات غلبه می‌کند.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص بهترین راه حل برای حل مشکل برجام گفت: در دنیای دیپلماتیک هر چیزی شرایط خاص خودش را دارد. نقشه راه و خطوط قرمز را مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند و دولت باید تلاش کند تا این خطوط را حفظ کند. پشتیبانی ملت و یک‌صدا بودن جامعه می‌تواند حسن روحانی را در عرصه داخلی و خارجی به موفقیت برساند. متأسفانه یک صدایی در جامعه دیده نمی‌شود و متأسفانه در حال تضعیف تیم مذاکره کننده هسته‌ای هستیم در صورتی که این تیم مذاکره کننده هم‌اکنون در خط مقدم در حال مذاکره با دشمن هستند.

 

مردم و تولید کنندگان در بلاتکلیفی هستند

 

همچنین حسین رحمانی گفت: بیشترین چالش‌های پیش روی دولت، بیکاری جوانان، گرانی و نوسانات نرخ ارز است که این نوسانات اثر خود را بر اقتصاد کشور و تعطیلی برخی واحدهای صنعتی گذاشته و سبب بیکاری بسیاری از کارگران شده است. در صورتی که اگر این روند ادامه داشته باشد چالش‌ها بیشتر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مردم از وضع موجود رضایت ندارند، افزود: نابسامانی اقتصاد بیش از همه به قشر آسیب‌پذیر، ضربه می‌زند و باعث این می‌شود آن اعتمادی که بین مردم و حاکمیت است تضعیف شود.

 

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان ادامه داد: دولت در پنج سال گذشته تمام وقت خود را صرف موضوع برجام و به نتیجه رساندن آن کرد، اما متأسفانه با توجه به اینکه بسیاری از علما و مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که به غرب و آمریکا اعتماد نداریم گوش شنوایی نبود و هم‌اکنون چالش بزرگ برجام برای کشور به وجود آمده است. آمریکا به راحتی از برجام خارج شد و فعلاً به اروپا امید بسته‌ایم که اعتماد به آنان نیز اشتباه است.

 

به ظرفیت‌های داخلی اتکا کنیم

 

رحمانی تصریح کرد: بنابراین اگر به مسائل خودمان برنگردیم و به توان و بازوی جوانان خود اعتماد نکنیم نمی‌توانیم کشور را از وضعیت بحرانی نجات دهیم. اگر به ظرفیت‌های داخلی اعتماد کنیم و به جوانان توانمند بها دهیم بسیاری از بحران‌ها و مشکلات قابل حل است. پس نباید به خارج کشور و اروپا و آمریکا دل ببندیم.

 

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: اشکال بزرگ دولت این بود که به آمریکا اعتماد کرد و این اعتماد اکنون از بین رفته است و سبب گسست در مسائل اقتصادی شده است. مردم در بلاتکلیفی به سر می‌برند. برای مثال سرمایه‌گذاران نمی‌دانند چگونه باید سرمایه‌گذاری کنند و تولید کنندگان هم نمی‌دانند محصولاتشان در بازار به فروش می‌رسد یا خیر.

 

وی با بیان اینکه این بلاتکلیفی‌ها بدترین رکود برای جامعه است، افزود: چرا باید مردم، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تا این حد بلاتکلیف باشند و ندانند برای آینده‌شان چه اتفاقی می‌افتد.

 

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان در خصوص چگونگی حل مسئله برجام، گفت: به هر حال وزارت امور خارجه باید رایزنی‌های لازم را انجام دهد، اما هیچ وقت به غرب نمی‌توان اعتماد کرد. نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم و منتظر باشیم که خارجی‌ها برای ما راهگشا باشند. برای کشور بازوی توانمند جوانان، مبتکران و مخترعان، راهگشا هستند، پس باید به توانمندی‌های داخلی برگردیم تا با چالش‌های جهانی مواجه نشویم.

 

رحمانی ادامه داد: اعتماد نکردن به غرب به معنای قطع ارتباط با دنیای خارج نیست. باید رایزنی‌ها و مذاکرات لازم با اروپا انجام شود.

 

آمار اشتغال امیدوار کننده نیست

 

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: برای حل مشکلات داخلی باید به تولیدکنندگان، کارآفرینان و کارفرمایان اعتماد کرد. اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد شود باید تولید را جدی بگیریم و مشکلات و موانع بر سر راه تولید را برطرف کنیم. سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که فشار به تولیدکنندگان وارد نشود. اگر برای کارآفرینان و تولیدکنندگان اهمیت بیشتری قائل شویم و تمام فرصت‌های نظام برای حل مشکلات تولید باشد بدون شک اقتصاد کشور متحول می‌شود. البته باید از ورود کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند جلوگیری شود.

 

وی گفت: آمار و ارقام و اطلاعاتی که از اشتغال جوانان داریم امیدوار کننده نیست. اهمیت دادن به بحث تولید و کالای ایرانی این است که از تولید کننده داخلی حمایت کنیم. امیدواریم امسال با توجه به شعار سال مردم به خرید بیشتر کالای ایرانی روی آورند. اهمیت دادن به مسائل داخلی و صرفه‌جویی در مصرف آب و برق باعث می‌شود کشور از وضع بد اقتصادی خارج شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.