خبرگزاری فرانسه گزارش داد، روسیه و چین توافقنامه‌هایی در زمینه انرژی هسته‌ای امضا کردند که در آن ساخت چهار راکتور هسته ‌ای در چین از سوی شرکت دولتی روس اتم پیش بینی شده است.

شرکت دولتی روس اتم در بیانیه ای اعلام کرد: مسئولان هسته ای روسیه و چین مجموعه‌ای از چند قرارداد مهم در تاریخ مشارکت هسته‌ای دو کشور را امضا کردند.

این توافقنامه‌ها همزمان با  سفر ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه به پکن امضا شد.

در این قراردادها  ساخت چهار واحد مجهز به راکتورهای نسل سوم با ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات، یعنی دو راکتور در نیروگاه هسته‌ای موجود در تیانوان و دو راکتور در نیروگاه هسته ای شودابائو، پیش بینی شده است.

در قرارداد دیگری نیز تامین تجهیزات، سوخت و خدمات از سوی روسیه برای یک پروژه راکتور سریع چین لحاظ شده است.

در پایان، قراردادی درباره تامین تجهیزات ژنراتورهای ترموالکتریک مورد استفاده برای برنامه فضایی چین به ویژه به منظور اکتشافات در ماه از سوی روسیه امضا شد.

الکسی لیخاچف، مدیرعامل روس اتم در این بیانیه اعلام کرد: امروز روسیه و چین رهبران صنعت هسته ای جهان هستند. امضای این توافقنامه‌ها بهترین تأیید  برای مشارکت ما با شرکای چینی است.

وی افزود: ما چارچوبی را برای طراحی و ساخت مشترک توسط متخصصان روس و چینی در سایت تیانوان ایجاد کرده ایم و به ساخت مدرن ترین واحدهای نسل سوم ادامه می دهیم.

بنا بر اعلام روس اتم، روسیه و چین در پروژه های هسته ای متعددی از جمله در ساخت نیروگاههای هسته ای و همچنین عرضه محصولات پزشکی هسته‌ای همکاری دارند.

به گزارش ایسنا،هم اکنون دولت چین قصد دارد ظرفیت انرژی هسته‌ای خود را تا ۵۸ گیگاوات تا سال ۲۰۲۰ افزایش دهد. چین در طول سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ از ۲۰ راکتور اتمی جدیدی بهره‌برداری کرده است.چین هم‌چنین در زمینه صادرات فن‌آوری هسته‌ای نیز بسیار فعال بوده و قراردادهای همکاری هسته‌ای زیادی را با بسیاری از کشورها را از جمله با انگلیس امضا کرده است.هم اکنون چین دارای ۳۸ راکتور هسته ای فعال با ظرفیت ۳۴.۵ گیگاوات است .همچنین ۱۸ راکتور دیگر با ظرفیت تولید ۲۱ گیگاوات برق نیز در این کشور در حال ساخت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.