حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به دعوت شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین روز پنجشنبه برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای راهی پکن شد.

او امروز در حاشیه این اجلاس با روسای جمهور پاکستان، روسیه، افغانستان و بلاروس به گفتگو نشست. طرفین در این دیدارهای جداگانه ضمن تأکید بر تعمیق و تقویت روابط و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی دوجانبه، درباره موضوعاتی همچون مبارزه با تروریسم، احترام به معاهدات و مقررات بین المللی به ویژه برجام و مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا در عرصه جهانی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اهم سخنان رییس جمهور و همتایانش در این دیدارها را در جدول زیر بخوانید:

روحانی

روسای جمهور دیگر کشورها

* ایران آماده است در زمینه های مختلف با پاکستان سرمایه گذاری متقابل داشته باشد. ایران از نقش موثر اسلام آباد در این سازمان حمایت می کند.

* امیدواریم همواره شاهد تعمیق و توسعه روابط باشیم، به همکاری های تهران - اسلام آباد در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: ایران می تواند منبع مطمئنی برای تامین انرژی پاکستان باشد.

* ایران در چارچوب برجام به تعهداتش پایبند بوده است و یکجانبه گرایی دولت آمریکا و خروج از برجام به عنوان یک توافق مهم بین المللی، خلاف مقررات و عرف روابط بین الملل و نیز مصوبات شورای امنیت است که لازم است اعضای جامعه جهانی در برابر آن واکنش نشان دهند.

*از همکاری های دفاعی ایران و پاکستان استقبال می کنیم و مرزهای مشترک ما باید پیوسته مرزهای امن برای هر دو کشور باشد.

*توسعه منطقه در گرو ثبات و امنیت کامل است. تا تروریست ها فعال هستند، منطقه به اهداف توسعه ای خود نخواهد رسید، مبارزه با تروریسم نیازمند هماهنگی و همکاری تمام کشورهای منطقه است.

* حفظ ثبات و امنیت منطقه برای ایران بسیار مهم است.  می خواهیم شاهد افغانستانی امن و باثبات باشیم و هماهنگی ایران، پاکستان و افغانستان برای امنیت و توسعه منطقه بسیار حائز اهمیت است.

*مواضع واحد ایران و پاکستان در خصوص مسایل منطقه و جهان اسلام بسیار نزدیک و با اهمیت است. ایران و پاکستان در نشست های منطقه ای و بین المللی از جمله در نشست اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و همچنین تظاهرات مردم دو کشور در حمایت از فلسطین در روز قدس همصدا بوده و هستند.

"ممنون حسین" رئیس جمهور پاکستان: پاکستان به عنوان یک کشور دوست و همسایه، همواره در کنار ایران خواهد ایستاد و ما مصمم به توسعه روابط در همه زمینه ها هستیم.

* پاکستان توسعه بندر چابهار را به نفع کل منطقه می داند، باید با هم همکاری یکدیگر و بهره گیری از تمامی ظرفیت ها، میزان مبادلات تجاری دو کشور را با رفع تمامی موانع از جمله موانع تعرفه ای، بیش از پیش افزایش دهیم.

*پاکستان از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند. نقش مثبت ایران به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای را ستایش می کنیم و امیدواریم هر چه سریعتر ایران به جمع اعضای دائم این سازمان بپیوندد.

*برجام الگویی برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران ها از طریق مذاکره است، پاکستان از برجام حمایت می کند و از همه طرفها می خواهد به آن پایبند بمانند.

*همکاریهای منطقه ای ایران و پاکستان با اهمیت است. صلح و ثبات در افغانستان برای هر دو کشور همسایه مهم است،  همکاری های مرزی دو کشور در سالهای اخیر ارتقاء یافته است و این روند همکاری ها همچنان باید تداوم یابد.

* روابط دو کشور در تمام ابعاد در حال توسعه است و دو کشور در حوزه سواپ انرژی ، دفاعی و بخش ترانزیت ، ظرفیت های فراوانی برای توسعه همکاری دارند و تهران از سرمایه گذاری شرکتها و بخش خصوصی روسیه استقبال می کند. ایران به مشارکت موثر خود در سازمان همکاری شانگهای ادامه خواهد داد.

* ایران از توسعه روابط اقتصادی با منطقه اوراسیا در چارچوب تجارت آزاد استقبال می کند، در موضوع ترانزیت، پیوستن روسیه به کریدور ریلی شمال - جنوب فرصت های بزرگی برای همکاری اقتصادی با شرق ایجاد خواهد کرد.

*ایران طبق گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده و بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا ، مسکو نقش مهمی در استحکام برجام و اجرای تعهدات طرفهای مقابل دارد.

*تداوم روابط و همکاری های چند جانبه ایران و روسیه در حوزه امنیت و توسعه همکاری های منطقه ای حائز اهمیت است. همکاری ایران و روسیه در مبارزه با داعش و سایر گروه های تروریستی در منطقه موثر و نتیجه بخش بوده است و این همکاری ها ادامه خواهد یافت.

از برنامه ریزی خوب روسیه برای برگزاری جام جهانی فوتبال تشکر و ابراز امیدواری می کنم این دوره از بازی ها بخوبی و با موفقیت برگزار شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه: مسکو به همکاری با ایران در حوزه های اقتصادی ، سواپ انرژی و دفاعی ادامه خواهد داد، روابط دو کشور در همه عرصه های مورد توافق رو به توسعه است. چشم انداز خوبی در همکاریهای دو کشور در همه عرصه ها و از جمله  اقتصادی وجود دارد.

* کمیسیون مشترک همکاری ها در همه جهت مقدمات نشست آتی را برنامه ریزی می کند، علاقه مندی مسکو به مشارکت در پروژه ترانزیتی راه کریدور شمال - جنوب مورد تاکید است. مسکو همچنین از عضویت و دائمی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا حمایت می کند.

*خروج آمریکا از برجام اقدامی یکجانبه و غیرقانونی است.مسکو به گفت و گو با سایر طرف ها برای حمایت از برجام ادامه می دهد.

* ایران سالها به عنوان عضو ناظر مشارکت خوبی در سازمان همکاری شانگهای داشته و موضع روسیه حمایت از عضویت کامل تهران در این سازمان است.

*همفکری و همکاری روسیه با ایران در جهت تحکیم ثبات در منطقه  مورد تاکید است. این همکاریهای منطقه ای از جمله در موضوع حل و فصل بحران سوریه ، ادامه خواهد یافت.

* باوجود حضور تیم ملی ایران در روسیه، امیدواریم جام جهانی خوبی در پیش داشته باشیم.

*بلاروس همواره کشوری دوست برای ایران بوده و تهران آماده توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری وبویژه در حوزه علمی و فناوری های نوین با این کشور دوست است.

 

* ایران خواهان روابط نزدیکتر با بلاروس است، همکاری های ایران با اوراسیا به روابط دو کشور بیش از پیش شتاب می دهد.

*در موضوع ترانزیت شمال - جنوب ایران بهترین مسیر برای آسیای مرکزی و قفقاز و جنوب شرق اروپا به خلیج فارس و آبهای جنوب است.

*دولت جدید آمریکا از عمده توافقات بین المللی از جمله توافق پاریس و برجام خارج شد. ایستادگی جامعه جهانی در برابر اینگونه اقدامات یکجانبه واشنگتن، حمایت از قانون و حقوق بین المللی است.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس: مصمم به توسعه روابط خود با تهران هستیم. ایران برای ما یک شریک کلیدی در منطقه است و ما مصمم هستیم در تمامی زمینه های سیاسی و اقتصادی روابط خود را با ایران بیش از پیش ارتقاء دهیم.

*موضع دولت ایران در موضوع خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام خردمندانه است، اقدامات یکجانبه و زیرپا گذاشتن تعهدات بین المللی، حقوق بین الملل را به پرتگاه می کشاند و جامعه جهانی باید برای ایجاد توازن جدید در دنیا تلاش کند. خواهان تسریع در پیشبرد طرحهای مشترک و اجرای توافقات میان دو کشور هستیم.

*ملت ایران در طول 40 سال گذشته همواره در کنار ملت افغانستان بوده است و ما به عنوان دو کشور همسایه و برادر، دارای فرهنگ، امنیت و منافع تجاری مشترک هستیم.

* ایران مصمم به توسعه روابط با همسایگان بویژه افغانستان و سرمایه گذاری مشترک در پروژه های مختلف توسعه ای از جمله زیرساخت های حمل و نقل ترانزیتی است.

*ترانزیت و اتصال کشورهای منطقه و از جمله کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس دارای اهمیت است و موجب توسعه کل منطقه و فراتر از آن خواهد بود و طرح بزرگ بندر چابهار که به اتفاق هند و افغانستان در حال اجراست، گام بزرگی در مسیر تقویت راههای ترانزیتی منطقه است.

*حمایت دو دولت ایران و افغانستان از استمرار و توسعه روابط اقتصادی و کمک به بخش خصوصی دو کشور است. راه آهن خواف - هرات و پروژه های توسعه دیگری در این منطقه پیش رو است که باید با زمینه سازی های سیاسی و اقتصادی، برای پیشبرد آنها تلاش شود.

* کشورها با اقدام آمریکا در خروج از برجام به طور گسترده مخالفت کردند. اقدام خلاف مقررات آمریکا در خروج از برجام، صرفا خروج از یک توافق 7 جانبه نیست، بلکه مخالفت و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

*از ابتکارعمل رئیس جمهور افغانستان برای اعلام آتش بس استقبال می کنیم. امیدواریم با پیشبرد گفت و گوهای داخلی، شاهد توسعه و ثبات بیش از پیش افغانستان باشیم.

* مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر ضروری است. باید با همکاری یکدیگر و سایر کشورهای منطقه با تولید و قاچاق مواد مخدر که معضلی برای کل منطقه است، مبارزه کنیم.

* موضع دو کشور در مسایل بین المللی نزدیک است، گروه های تروریستی خطری برای کل منطقه هستند بنابراین خواهان همکاری همه کشورها در برخورد با این گروه های تروریستی هستیم.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان: افغانستان تداوم و توسعه همکاری با ایران را در راستای منافع ملی خود می داند و روابط اقتصادی دو ملت همسایه همچنان باید با شتاب ادامه یابد.

* با هندوستان در موضوع توسعه بندر چابهار همکاری می کنیم، توسعه بندر چابهار نه تنها برای ایران، افغانستان و هند بلکه برای توسعه مناسبات چین با آسیای میانه دارای اهمیت است.

* امیدواریم با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران که همسایه بزرگ و شریک مهم ما در منطقه است، روند ایجاد امنیت و پیشرفت در افغانستان ادامه یابد.آماده همکاری همه جانبه با ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر هستیم.

* اعلام آتش بس با طالبان به مناسبت عید سعید فطر و پذیرش آن از سوی این گروه انجام شد. عملیات ما در مقابل گروه تروریستی داعش بشدت ادامه می یابد و شامل آتش جدید با طالبان نیست.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.