جدیدترین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد عراق که مدتها نفت ترش سنگین‌تر خود را با گریدهای مدیوم مخلوط می‌کرد، در مارس ۳۰۱ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز نفت سنگین را به منطقه گلف کاست آمریکا صادر کرد. این آمار بالاترین میزان صادرات نفت ترش سنگین عراق به گلف کاست از ژانویه سال ۲۰۱۷ به این طرف به شمار می‌رود.

طبق جدیدترین آمار گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، تا پایان مه حدود ۳۵.۵ میلیون بشکه نفت سنگین بصره از سوی پالایشگاه‌های گلف کاست وارد شده که حدود یک میلیون بشکه در مقایسه با پنج ماه نخست سال ۲۰۱۷ رشد داشته اما بیش از دو برابر میزان واردات در مدت مشابه سال ۲۰۱۶ بوده است که طی مدت مذکور، حدود ۱۶.۶ میلیون بشکه نفت سنگین عراق وارد شد.

آمریکا تا سپتامبر سال ۲۰۱۵ نفت سنگین عراق را به طور مرتب وارد نمی‌کرد اما عراق یکی از منابع اصلی تامین نفت سنگین آمریکا پس از کانادا، مکزیک، کلمبیا و ونزوئلا شده است.

کانادا همچنان بزرگترین منبع تامین نفت ترش سنگین است. آمریکا ۲.۴۲ میلیون بشکه در روز نفت ترش سنگین کانادا را در مارس وارد کرد که بیش از مجموع وارداتش از کشورهای دیگر بود. اما اختلاف واردات نفت سنگین بین عراق و کشورهای آمریکای لاتین امسال کمتر شده است و گرید "بصره هوی" درصد رو به رشدی از واردات گلف کاست را به خود اختصاص داده است.

حدود ۱۵ درصد از کل نفت ترش سنگین که در مارس به گلف کاست آمریکا وارد شد، از سوی عراق بود که در مقایسه با حدود شش درصد در مارس سال ۲۰۱۷ افزایش داشت. در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ آمریکا به طور متوسط حدود ۲۵۷ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز "بصره هوی" را وارد کرد که ۱۳ درصد از کل واردات نفت سنگین منطقه گلف کاست بود.

بر اساس گزارش پلاتس، رشد صادرات نفت عراق به آمریکا تا حدودی به دلیل افت تولید و صادرات نفت ونزوئلا بوده است. واردات نفت ترش سنگین ونزوئلا از سوی پالایشگاه‌های گلف کاست از ابتدای امسال تاکنون به ۲۴۹ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز بالغ شده که کمتر از حدود ۵۲۹ هزار و ۷۶۰ بشکه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۱۷ و ۶۵۸ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ بوده است.

بنا بر نظرسنجی پلاتس، عراق که یکی از پایینترین نرخهای پایبندی به توافق کاهش تولید را در میان اعضای اوپک داشته است، تولید نفتش در ماه مه به ۴.۴۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به آوریل افزایش داشت. تولید نفت عراق ۱۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه تولید تعیین شده برای این کشور مانده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.