سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس در خصوص کنوانسیون FATF، گفت: دولت و سخنگوی وزارت خارجه اعلام کردند که ما تصور می‌کردیم که مقررات FATF مربوط به قبل از نقض برجام است و بعد از نقض برجام اصلا این بحث موضوعیتی ندارد، چرا به جای مقابله و چانه‌زنی در داخل به فکر چانه‌زنی و شرط گذاشتن در دستورالعمل FATF نیستید؟ آنها این شرط را نمی‌پذیرند.

وی افزود: شروط به چند صورت است؛ یا خلاف اطلاق عقد یا شروط خلاف مقتضی ذات عقد است. آن ۶۰ کشوری که می‌گویند شروط قائل شدیم چه کشورهایی هستند و چه شرطی گذاشتند؟ شروطی که با ماهیت کنوانسیون مخالف است مورد پذیرش آنها قرار نمی‌گیرد، دوستان اینها بحث‌های کارشناسی حقوقی است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی برطرف کردن تمامی مشکلات بانکی در گروی اتصال به سوئیفت عنوان شد. بعد از برجام با تعجب از علت عدم گشایش‌های بانکی در اوج سفرهای هیات‌های تجاری مشخص شد که عدم همکاری بانک‌های جهانی با بانک‌های ما اولا به خاطر مسائلی همچون کفایت سرمایه بسیار ضعیف، شکاف ترازنامه، مطالبات غیرجاری بانک‌ها و ثانیا ترس از فشارهای احتمالی آمریکاست.

ابطحی تاکید کرد: به جای تلاش‌های بی‌حاصل برای موضوع FATF، در این مدت به حل ریشه‌ای و مشکلات نظام بانکی می‌پرداختید، FATF دامی با نیات دیگر است. آیا مار گزیده نباید از ریسمان سیاه و سفید بترسد؟ رهبری در جلسه دیدار با کارگزاران فرمودند برجام و مشابه آن، چرا برخی دوستان این موضوع را انکار می‌کنند؟ مشابه برجام چیست؟ دبیر شورای عالی امنیت، سخنگوی شورا است نه تصمیم‌گیر آن. شورا هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده، چرا موضوع را به ارگان‌های دیگر حواله می‌دهد؟

نماینده مردم خمینی‌شهر تصریح کرد: چرا اصل ۴۴ آری ولی اصل ۴۳ خیر؟ چرا دولت اصل ۴۳ را اجرا نمی‌کند و نمایندگان هم به دنبال این اصل نیستند؟ نیاز مهر ۹۷ آموزش و پرورش، ۱۳۶ هزار آموزشیار و آموزش‌دهنده است. امروز کسانی که صحبت از شفافیت می‌زنند در مسائل اخلاقی و امنیتی کسانی هستند که دفاع از محرمانه بودن همه چیز می‌کنند. چگونه یک مسئول به خودش جرات می‌دهد که بدون اثبات یک جرم در خصوص آن اطلاع‌رسانی کند، آیا می‌خواهید فرهنگ فحشا را رواج دهید؟ آیا می‌خواهید درگیری امنیتی و طایفه‌ای ایجاد کنید؟ آیا می‌خواهید ارزش‌های اسلام و امام را زیر سوال ببرید؟

وی تاکید کرد: این طومار مردم قهرمان خمینی‌شهر است که آن را به رییس جلسه تقدیم می‌کنم، با آبروی یک شهر بازی نکنید و مسائل سیاسی خود را به آبروی یک شهر گره نزنید. مجرم باید شناسایی شود و با اشد مجازات روبرو شود اما آقایان شما که از محرمانه بودن همه چیز می‌گویید چرا در اینجا حرف از شفافیت می‌زنید، باید طبق قانون عمل شود. حتی دادگاه می‌تواند غیرعلنی باشد، مسائل حقوقی و قضایی باید رعایت شود، هنوز تحقیقات صورت نگرفته، اصل مساله مبهم است، گزارش ضد و نقیضی به دست می‌آید. شما شاهد بودید که مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان و خیلی از مسئولین دیگر چه گفتند.

ابطحی در پایان با انتقاد از وضعیت آب استان اصفهان، گفت: آقایان بالادست آب اضافه می‌برد، یا دولت اراده ندارد، یا توان ندارد. اگر وضع آب اینگونه پیش برود اصفهان دچار مشکل جدی خواهد شد. امروز برخی از اراضی استان اصفهان یک متر نشست پیدا کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.