شبکه تلویزیونی رویترز گزارش داد، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز یکشنبه اعلام کرد کشورش و روسیه برای حفظ صلح و ثبات منطقه ای در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای همکاری خواهند کرد.

وزیر امور خارجه چین پس از پایان هجدهمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در «چینگدائو» در ایالت «شاندونگ» چین اعلام کرد چین و روسیه دو موتور توسعه سازمان همکاری شانگهای هستند و در چارچوب این سازمان همکاری های خوبی با یکدیگر داشته اند. وی در این باره تأکید کرد: «سازمان همکاری شانگهای یک سازمان منطقه ای از نوع جدید است که چین و روسیه بنیانگذار آن هستند. از این رو ما در جهت گیری های منطقه ای خودمان هم گام هستیم و منافع مشترکی داریم. می توان گفت چین و روسیه دو موتور توسعه این سازمان هستند و ما کاملا با یکدیگر هماهنگ هستیم».

وانگ یی خاطرنشان کرد از طریق سازمان همکاری شانگهای است که دو کشور راهبردهای توسعه اتحادیه اقتصادی اورسیا و طرح ابتکاری کمربند و جاده را هماهنگ کرده اند. وی افزود: «سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک تریبون بزرگ به همکاری های راهبردی جامع چین و روسیه معانی جدیدی می افزاید و فرصتی برای دو کشور فراهم می آورد تا برای حفظ صلح و ثبات منطقه ای همکاری کنند. مثلا از طریق تریبون سازمان همکاری شانگهای است که اتحادیه اقتصادی ارواسیا با طرح کمربند و جاده پیوند داده شد و اجرای این طرح انگیزه زیادی پیدا کرد. در آینده همکاری های متعددی در این خصوص به انجام خواهد رسید».

وزیر امور خارجه همچنین اعلام کرد به لطف تلاش های همه جانبه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اوضاع در افغانستان رو به بهبود است. وانگ یی گفت این سازمان قصد دارد روند آشتی در افغانستان را از اولویت های اصلی خود قرار دهد.

وزیر امور خارجه چین اظهار کرد: «بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همسایه افغانستان هستند و از این رو مسئله افغانستان برای این سازمان اولویت بسیار مهمی است. ما به تازگی ساز و کار حل و فصل مسئله افغانستان را در سطح وزیران امور خارجه شروع کرده ایم و امروز اسناد مربوط را امضا کردیم. چند روز پیش نشست گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان را در سطح معاونین وزیر امور خارجه برگزار کردیم. همه شرکت کنندگان در این نشست از تلاش های مشترکی که بر اساس این ساز و کار برای پیشبرد روند آشتی در افغانستان صورت می گیرد، حمایت کردند ».

وانگ یی همچنین گفت: «طرف های ذی‌نفع متقاعد شدند که پس از اعلام آتش بس بین دولت افغانستان و شورشیان طالبان، مسئله افغانستان بهتر حل و فصل خواهد شد ». وی افزود: «به لطف نقشی که سازمان همکاری شانگهای ایفا کرد محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به تازگی اعلام آتش بس کرد و گروه طالبان نیز با ارائه پیشنهاد آتش بس پس از ۱۷ سال شورش مداوم به آن واکنش مثبت نشان داد. به نظر من دو طرف با یکدیگر از در سازش درآمده اند و نشانه های مثبتی بروز داده اند. البته ما نمی توانیم همه اختلافات و تضادها را در یک چشم به هم زدن حل کنیم اما واقعا بارقه های پیروزی را دیده ایم».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.