محمود میرلوحی (عضو شورای شهر تهران و عضو کمیسیون برنامه و بوجه) با بیان اینکه سه نوع نگاه نسبت به تهران وجود دارد، در پاسخ به این سوال که آیا راه برون‌رفت از مشکلات امروز تهران انتقال پایتخت است؟ گفت: سه نوع  نگاه نسبت به تهران وجود دارد، نگاهی که فقط بحران‌ها را می‌بیند و معتقد است کار تهران به آخر خط رسیده و مشکلاتش ازجمله آلودگی هوا، ترافیک قابل حل و فصل و درمان نیست.

معاون اجرایی شورای شهر ادامه داد: نگاه دوم این است که اساسا نباید به این مشکلات اعتنا کنیم. از همان اول هم به این مشکلات نگاه نکردند و نتیجه‌اش شرایطی است که امروز با آن مواجه هستیم.

عضو شورای شهر راه برون‌رفت از معضلات تهران را نگاه سومی دانست که شورای شهر هم به دنبالش است و افزود: تهران دارای ظرفیت‌های فراوان، مشکلات و چالش‌های قابل توجهی است، براساس نگاه سوم باید با استفاده از تدبیر، مطالعه و جامع‌اندیشی مشکلات را حل کرد.

میرلوحی ادامه داد: تهران از نظر ویژگی‌های جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و غیره دارای ظرفیت‌های فراوان است، اما به علت غفلت و نبود جامع نگری در برنامه‌ها به این روز افتاده است. در برنامه‌ها فقط به مسائل به صورت بخشی نگاه می‌شود و کار ما هم شبیه همان اصطلاح است که می‌گوید "اومدم ابرو بردارم زدم چشمش را هم کور کردم." یعنی آمدیم مشکلی را حل کنیم به جایش به مشکلات اضافه کردیم.

عضو شورای شهر با بیان اینکه شورا در برنامه پنج  ساله سوم شهرداری به دنبال نگاهی جامع و همه‌جانبه‌گرانه است، افزود: این نگاه که باید از تهران مهاجرت کرده و همه باید برویم را شْدنی نمی‌بینیم. اگر قرار بود انتقال پایتخت قابل اجرا باشد تا به حال این اتفاق رخ داده بود، چراکه این موضوع سال‌های طولانی است که مطرح شده است.

میرلوحی با بیان اینکه برخی استان‌ها  برای پایتخت شدن فرش قرمز پهن کرده بودند، ادامه داد: در زمان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و کازرونی، مطالعات و گزارش‌هایی برای بررسی انتقال پایتخت صورت گرفت اما بعید است که به این زودی‌ها این اتفاق بیفتد. برخی تصور می‌کند که اگر مقامات را جایی ببریم که امن بوده و دود و آلودگی نداشته باشد، مسائل و مشکلات کشور حل می‌شود!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، انباشت جمعیت در کلانشهرها را محصول سیاست‌های ناکارآمد قبل و بعد از انقلاب دانسته و با بیان اینکه مشکلات کلانشهرها و تهران نتیجه اقدامات خود مسئولان است، افزود: به علت جنگ، خشکسالی، ناامنی مرزی و تحولات اقتصادی مهاجرت افزایش پیدا کرده و به نوعی همه مهاجرت کرده‌اند. در این میان برخی به مراکز استان و عده‌ای به مراکز شهرستان مهاجرت کردند.

 وی در انتها خاطرنشان کرد: باید تهران را باتوجه به وضعیتی که دارد ببینیم و با طرح و برنامه‌هایی، چالش‌هایش را رفع کرده، ظرفیت‌هایش را افزایش داده و بالفعل کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.