محمد جواد ظریف شامگاه یکشنبه در حاشیه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین در گفتگو با ایرنا افزود: در این سفر علاوه بر اعلام مواضع جمهوری اسلامی از سوی روحانی، از برجام نیز به عنوان یک تفاهم نامه بین المللی حمایت شد.

وی افزود: در این سفر فرصت دیدار طولانی و گفت و گوی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان با روسای جمهوری روسیه و چین به عنوان دو طرف تفاهم نامه برجام مهیا شد که در آن در مورد شرایط ویژه کنونی و نحوه ادامه همکاری‌ها با توجه به خروج آمریکا بر برجام و نحوه حمایت از آن و وظایفی که همه طرف‌ها به عهده دارند صحبت شد.

ظریف افزود: در این دیدار‌ها نسبت به انجام تعهدات طرف‌های چینی و روسی و همچنین انجام هماهنگی با سایر اعضای برجام نیز صحبت تا اطمینان حاصل شود ایران از مزایای اقتصادی برجام کاملا بهره‌مند خواهد شد که این مهم در صحبت‌های روسای جمهوری چین و روسیه نیز مشهود بود.

وی گفت: روسای جمهوری چین و روسیه همچنین تاکید داشتند که احساس می‌کنند که اروپایی‌ها نیز تعهدات مشابهی دارند و در مذاکرات انجام یافته از سوی رئیس جمهوری کشورمان با رئیس جمهوری خلق چین و وزرای مرتبط هر دو کشور در مورد روش‌های عملیاتی کردن این تعهدات گفتگو‌های مختلفی انجام دادند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه، یکشنبه شب و پس از شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، شهر چینگدائو چین را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش ایرنا هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های در شهر چینگ دایو واقع در استان شاندونگ در شرق چین با حضور حسن روحانی رییس جمهوری و دیگر رهبران کشور‌های عضو و ناظر در شهر ساحلی چینگ دائو چین روز‌های ۹ و ۱۰ ژوئن (۱۹ و ۲۰ خرداد) برگزار شد.

&#۳۹;حسن روحانی&#۳۹; رییس جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت &#۳۹;شی جین پینگ&#۳۹; رییس جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور داشت علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان، پاکستان، بلاروس، مغولستان و نخست وزیر هند نیز به طور رسمی در این نشست شرکت کرده بودند.

در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران، هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رییس جمهوری و، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، وی را همراهی کردند.

سازمان همکاری شانگ‌های یک سازمان بین‌المللی است که در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

در نشست این سازمان در سال ۲۰۱۶ میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به ۳۵ میلیون و ۹۷۲ هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه‌ای جهان تبدیل شده است که منافع دو جانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

چین علاوه بر اینکه اولین شریک تجاری ایران است و در یک دهه گذشته این سطح را در روابط حفظ کرده است همچنین اولین و بزرگترین خریدار نفتی و بزرگترین مشتری صادرات غیر نفتی ایران به عنوان عضو اصلی گروه ۱ + ۵ به شمار می‌رود.

حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که به نسبت سال ۲۰۱۶ حدود ۱۹.۳ درصد رشد داشته است.

در سال ۲۰۱۷ ایران روزانه حدود ۶۳۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در چهار ماهه اول ۲۰۱۸ نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است، اما حجم روابط حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

 
 
 
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.