حسین عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا با مقایسه نشریات کاغذی و الکترونیک اظهار کرد: نشریات مکتوب قدمت بسیار زیادی دارند و به عنوان یک اطلاع‌رسان سنتی شناخته می‌شوند اما نشریات الکترونیکی که در فضای مجازی عرضه می‌شوند به عنوان یک وسیله ارتباطی مدرن هستند که به سرعت خبر را می‌کنند. رسانه‌های کاغذی باید ذائقه مخاطب را بسنجند و از انتشار اخبار صرف پرهیز کنند و موقعیت و جایگاه واقعی فناوری اطلاعات در جهان و کشور ما را بپذیرند.

او ادامه داد: اگر هزینه‌های نشریات الکترونیکی بالا باشد و از طرف دیگر فرهنگ خواندن روزنامه‌های الکترونیکی وجود نداشته باشد، صرف الکترونیکی شدن، نمی‌تواند انگیزه و اهدافی که در بحث جذب مخاطب وجود دارد را به سرانجام برساند. از طرف دیگر نشریات الکترونیکی همان هزینه‌های نشریات کاغذی را دارند و فقط چاپ نمی‌شوند؛ بنابراین منبع درآمد نشریات الکترونیکی باید از طریق آگهی و ... تأمین شود و تحریریه و تولید محتوا سر جای خود باقی است. حال این پرسش ایجاد می‌شود که آیا بنگاه‌های تبلیغاتی و کسانی که به تبلیغات نیاز دارند، حاضرند با نشریات الکترونیکی کار کنند و دولت باید در این مساله کمک کند.

مدیرمسؤول روزنامه «آرمان امروز» با بیان اینکه لازمه دیجیتالی شدن و الکترونیکی شدن دسترسی به امکانات است، اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور مشکل اینترنت داریم. زمانی روزنامه‌نگاری توسعه پیدا می‌کند که سواد آموزش هم گسترش پیدا کند. اما ما فعلا پله اول را طی کرده‌ایم و امکانات و بسترهای لازم را برای سوادآموزی فراهم نکردیم. در جوامع غربی هم زمانی اینترنت به شکل ارزان در دسترس عموم قرار گرفت که توانستند تکنولوژی آن را انجام دهند. همچنین برخی از روزنامه‌ها در کشورهای غربی الکترونیکی شده بودند اما دوباره به سمت نسخه چاپی برگشتند. 

او ادامه داد: اعتقاد دارم روزنامه‌های الکترونیک به هیچ وجه جایگزین روزنامه‌های کاغذی نخواهند شد. رسانه‌های چاپ سنتی هم از لحاظ کاری محدود شده‌اند و هم با توجه به گرانی کاغذ افزایش قیمت پیدا می‌کنند اما در نشریات الکترونیک چون فضا نامحدود است به کمک فناوری پایگاه‌های اطلاعاتی دسترسی به حجم گسترده‌ای از اطلاعات به سادگی فراهم می‌شود و این نشریات می‌توانند در بخش اطلاع‌رسانی توفیق داشته باشند. اما در این مساله که بتوانند جای رسانه‌های مکتوب و کاغذی را بگیرند، شک دارم. همچنین باید ببینیم که جامعه چقدر به روزنامه‌های الکترونیکی اقبال نشان می‌دهد و تا امروز که توجه کافی وجود نداشته است. شاید این روزنامه‌ها هزینه کمتری داشته باشند اما آن قشر روزنامه‌خوان کاغذی دنبال نشریات چاپی هستند و می‌خواهند کاغذ را لمس کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.