آسوشیتدپرس گزارش داد، «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده تنها چند ساعت مانده به نشست تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی گفت ایالات متحده آماده است تا در صورت قدم مثبت کره شمالی، به این کشور تضمین امنیتی بدهد.

مایک پمپئو  در جمع خبرنگاران گفت:  در حال حاضر گروه های کارشناسی همچنان در حال مذاکره هستند. همانطور که پیشتر گفته ایم، خواسته مشخص ما خلع سلاح کامل کره شمالی است و در مقابل حاضرین به پیونگ یانگ تضمین امنیتی بدهیم. ما تنها یک خلع سلاح کامل با امکان راستی آزمایی را می پذیریم و امکان لازم را برای اینکار داریم.

پمپئو درباره برداشتن تحریم های آمریکا علیه کره شمالی گفت ما به طور روشن گفته ایم. تا امکان هسته ای و خطر کره شمالی از بین نرود، تحریم ها برداشته نمی شود.

از وزیر خارجه آمریکا درباره تضمین امنیتی به پیونگ یانگ پرسیده شد و اینکه آیا آمریکا حاضر است ۲۵ هزار نیروی خود را از منطقه مرزی کره جنوبی بیرون ببرد. پمپئو به این سوال پاسخ نداد اما گفت تضمین امنیتی ما به کره در صورت عمل به تعهداتش «ویژه» خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره رئیس جمهوری آمریکا گفت:‌ پرزیدنت ترامپ آماده این دیدار است و با اشتیاق به استقبال آن می رود.

قرار است فردا سه شنبه «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سنگاپور دیدار کنند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی می‌گوید مذاکرات بر اساس «نیاز زمانه‌ای که تغییر کرده» به موضوعات خلع سلاح، صلح و مسائل دیگر می‌پردازد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ‌اون رهبر کره شمالی، هر دو روز یکشنبه وارد سنگاپور شدند؛ ترامپ با هواپیمای ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در پایگاه هوایی «پایا لبار» و  کیم جونگ اون، با یک هواپیمای چینی در فرودگاه بین‌المللی «چانگی»، به زمین نشستند. وزیر خارجه سنگاپور که عملا مسئول تدارک مذاکرات در کشورش است، از رهبران آمریکا و کره شمالی استقبال کرد.

مقام‌های هر دو کشور در حال حاضر آماده گفتگوهایی می‌شوند که قرار است ۹ صبح روز سه‌شنبه به وقت سنگاپور، (۵:۳۰ صبح به‌وقت تهران) برپا شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.