یکی از مشاوران «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در اظهار نظری از سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی این کشور انتقاد کرد.

 «تام دانیلون» مشاور امنیت ملی باراک اوباما از اکتبر ۲۰۱۰ تا ژوئن ۲۰۱۳، به شبکه خبری «سی. ان. ان» گفت: «فکر می‌کنم که خروج از توافق با ایران بدترین اشتباه آمریکا در خاورمیانه از جنگ عراق بدین سو است.»

وی در ادامه با انتقاد از تصمیم ترامپ در خروج از توافق  و بیان هزینه‌های بالای آن گفت: «نکته اصلی اعمال فشارهای دوجانبه آمریکا بر ایران نبود بلکه توانایی ما در گفت‌و‌گو با جهان درباره این ارزش و هدف یعنی عدم وجود "یک ایران هسته‌ای" بود. شما برای اعمال فشار موثر بر ایران به فشارهای چندجانبه نیاز داشتید.»

دانیلون با اشاره به این واقعیت که بسیاری از متحدان اروپایی آمریکا مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از برجام هستند و متعهد به ادامه همکاری با ایران و حفظ توافقند، افزود که بازسازی مجدد توافق بسیار دشوار است.

دانیلون با ذکر این که اعمال فشارها نیز بر ایران تاثیر نمی‌گذارد، گفت: «هیچ راهی وجود ندارد که ما بتوانیم به طور موثر و چند جانبه به دنبال تحقق اهداف چندجانبه باشیم و برنامه هسته‌ای ایران را برای مدت زمانی متوقف کنیم.»  

در همین زمینه نیز کشورهای عضو گروه ۷ با امضای تفاهم‌نامه پایانی نشست خود، بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند.

طبق بیانیه پایانی نشست گروه ۷، کشورهای عضو بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند. گروه ۷ همچنین از روسیه خواست تا به نقض دموکراسی پایان دهد.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد. واشنگتن بیش از هفت هزار سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از ایران خواسته تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. 

او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج کرده و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.