«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در صفه توئیتر خود از گفت و گوی تلفنی با «آنگ سان سوچی» رهبر میانمار خبر داد.

جانسون گفت که در این تماس تلفنی بر نگرانی خود از رفتار با مسلمانان روهینگیا تاکید کرده است. وی با اشاره به اینکه میانمار نظارت سازمان ملل متحد بر بازگشت پناهجویان روهینگیا و همچنین تحقیق کمیته حقیقت یاب پیرامون خشونت ها علیه آنان را پذیرفته است، خواستار اقدام سریع در این زمینه شد.

وزیر خارجه انگلیس همچنین ارتش میانمار را دعوت به خویشتن داری کرده و خواستار تضمین دسترسی برای ارسال کمک های بشردوستانه به ایالت کاچین و منطقه شان شد.

سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۷ خرداد برای دسترسی بازرسانش به مناطق بحرانی میانمار از جمله ایالت راخین به منظور بررسی بحران کشتار و همچنین نظارت بر بازگشت روهینگیایی ها از بنگلادش با نایپیدائو قرارداد منعقد کرد. 

ارتش میانمار پس از حمله عده ای از شورشیان موسوم به ارتش آزاد روهینگیا &#۳۹;آرکان&#۳۹; به ایستگاه های پلیس مرزی در شهریور سال گذشته سرکوب گسترده اقلیت نژادی روهینگیا در ایالت راخین را آغاز کرد که در اثر آن ۷۰۰ هزار نفر به سوی مرزهای بنگلادش آواره و ده ها هزار نفر از این مسلمانان نیز کشته شدند.

سازمان ملل این اقدام ارتش میانمار را پاکسازی نژادی دانسته است.

میانمار و بنگلادش در نوامبر سال گذشته قراردادی دوجانبه برای بازگشت آوارگان روهینگیایی امضا کردند، اما اجرای این توافق نامه به دلایل مختلف از سوی نایپیدائو به تاخیر انداخته شده است.

هراس از بازگشت امن و سرکوب دوباره روهینگیایی ها تاکنون سبب شده تا صرفا عده کمی از آوارگان روهینگایی از بنگلادش به میانمار بازگردند.

سازمان ملل اعلام کرد در توافقنامه با میانمار چارچوب های محدودی برای بازگشت آوارگان روهینگایی منعقد شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.