دفتر المالکی عصر دوشنبه دربیانیه ای اعلام کرد در شرایط کنونی و برای حصول اطمینان از سلامت انتخابات، راهی جز مطابقت کامل محتویات صندوق های رای با نتایج (اعلام شده) دستگاه های الکترونیک ثبت و شمارش آرا وجود ندارد. 

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق روز ۲۲ اردیبهشت در مرحله ثبت و شمارش به شکل کامل الکترونیکی برگزار شد و در عین حال برگه های دستی رای نیز به صندوق ها ریخته شد. 

معترضان به نتایج انتخابات، خواستار بررسی مجدد ثبت الکترونیک و سپس مطابقت آن با آرا کاغذی هستند. 

در بیانیه آمده است که ائتلاف دولت قانون، تشکیل دولت جدید را در بستر تقلب ها و دستکاری های آشکار کنونی نخواهد پذیرفت. 

این ائتلاف تاکید کرده است که برای دفاع از روند سیاسی و حفظ عراق از فروپاشی باید این مسائل چاره اندیشی شود و همچنین مرتکبین این خیانت بزرگ که چهره عراق را مخدوش کردند و این فتنه را بوجود آورند تحت تعقیب قرار گیرند. 

در پی برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، تعدادی از احزاب و رهبران سیاسی عراق معتقد به دستکاری آرا مردمی شدند و برهمین اساس پارلمان در چهارشنبه گذشته خواستار شمارش دستی آراء به جای شمارش الکترونیکی شد. 

در حالی که قرار بود تا اواخر هفته جاری شمارش دستی شروع شود، روز گذشته (یکشنبه) یکی از مراکز نگهداری صندوق های رای در بغداد به شکل عمدی به آتش کشید شد و اکنون این نگرانی وجود دارد که مراکز دیگری نیز به آتش کشیده شده تا جلوی شمارش دستی آراء گرفته شود. 

با وجود تصمیم شورای عالی قضایی به معرفی مسوولان جدید کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اما هنوز معلوم نیست که اعضای سابق کمیسیون به این تصمیم گردن نهند. 

اعضای سابق در جریان اعزامی هیاتی از قضات به مقر کمیسیون برای تحویل گرفتن مسوولیت ها در اواخر هفته گذشته، به آنها اجازه ورود به داخل کمیسیون را نداده و با آنها درگیر شده بودند. 

اعضای سابق کمیسیون عالی مستقل انتخابات، تصمیمات اخیر پارلمان عراق در خصوص برکناری اعضا و درخواست شمارش دستی را غیرقانونی دانسته و گفته اند که براساس قانون انتخابات تنها طرف رسیدگی به شکایت ها و اشکالات خود کمیسیون است و پارلمان در آن صلاحیتی ندارد. 

در مقابل پارلمان عراق خود را نماینده مردم می داند و معتقد است که در دفاع از حقوق مردم می تواند در این قضیه مداخله کند.

بیانیه ائتلاف نوری المالکی درحالی است که مقتدا صدر نیز پیشتر در بیانیه ای با عنوان &#۳۹;عراق در خطر است&#۳۹; با حساس و شکننده خواندن شرایط کشور از همه گروههای سیاسی خواست بجای تعداد کرسی های پارلمان به امنیت و سلامت عراق بیاندیشند و اجازه ندهند کشور بار دیگر وارد مرحله درگیری داخلی شود. 

صدر تاکید کرده است که هرگز کشور را به چند کرسی و رسیدن به قدرت نخواهد فروخت خود و شخصا به طرفی در یک جنگ داخلی احتمالی تبدیل نخواهد شد و بیش از هر چیزی این عراق است که در اولویت او خواهد بود. 

درهمین حال &#۳۹;سید عمار حکیم&#۳۹; رئیس جریان حکمت ملی این کشور نیز با ابراز نگرانی شدید از حادثه آتش سوزی انبار کمیسیون انتخابات، که منجر به آسیب دیدن بسیاری از صندوق ها و دستگاه های انتخابات شد، نسبت به از دست رفتن آرای شهروندان عراقی هشدار داد.

وی با اشاره به این موضوع که رأی دهندگان تمام سختی ها را پشت سر گذاشتند تا نمایندگان خود را انتخاب کنند، از مسئولان بلند پایه کشوری خواست تا برای بررسی دلایل این نقض حقوق آشکار کمیته تحقیقاتی تشکیل دهند.

ایاد علاوی دیگر معاون رئیس جمهوری عراق و رئیس ائتلاف انتخاباتی الوطنیه نیز در اظهاراتی گفته است پس از آتش زدن عمدی صندوق های رای، شرایط ابهام و شک و تردید نسبت به سلامت انتخابات به حدی رسیده است که جز با برگزاری همه پرسی و سوال از مردم در مورد دو گزینه تکیه بر همین نتایج مبهم و یا برگزاری مجدد انتخابات راه خروجی از آن وجود ندارد. 

اختلاف نظر رهبران سیاسی عراق برای چگونگی خروج از بحران نتایج و احتمال ابطال نتایج انتخابات و تاخیر در تشکیل دولت جدید، ناظران را نسبت به تبعات ورود این کشور به دوره ای از خلاء سیاسی و به خطر افتادن کل روند سیاسی و امنیت و ثبات این کشور که بتازگی از جنگ با داعش بیرون آمده است، نگران کرده است. 

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت ۴۴.۵ درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی &#۳۹;سائرون&#۳۹; (مقتدا صدر) با ۵۴ کرسی، الفتح (هادی العامری) با ۴۷ کرسی، النصر (حیدر العبادی) با ۴۲ کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند. 

دولت قانون (نوری المالکی) با ۲۶ کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با ۲۴ کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با ۲۰ کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با ۱۹ کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با ۱۸ کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند. 

در این دوره از انتخابات ۲۸ فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند. 

در این انتخابات، پنج گروه سیاسی شیعه نیز با پیشتازی در انتخابات مهمترین گروه های مطرح برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شکل گیری دولت آینده هستند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.