سیدمصطفی میرسلیم با اشاره به اینکه مردم در یک جامعۀ ویژه خوار، طبق یک ذائقه و در جامعه تولیدمحور با ذائقه‌ای دیگر مصرف می‌کنند اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم مردم را محکوم به مصرف کالای بد کنیم، به همین دلیل وظیفه داریم که کمک کنیم تا قیمت تمام شده کالای ایرانی ارزان‌تر و رقابتی‌تر بشود و هم فناوری بهتری بیاید و کیفیت آن ارتقا یابد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: پای اقتصاد رقابتی در ایران می‌لنگد و مهمترین دلیل این موضوع نیز حمایت بی‌دریغ، بدون برنامه و دائمی از تولیداتی است که مزیتی در کشور ما ندارند و همچنان شاهدیم که حمایت از صنایعی صورت می‌گیرد که نه‌تنها مزیتی برای کشور ندارند، بلکه در بسیاری از مواقع آن حمایت‌ها نتیجه‌ای جز ویژه‌خواری در بخش‌های غیرمولد نداشته است.

اهم اظهارات میرسلیم به شرح زیر است:

*موفقیت در تحقق شعار امسال نیازمند عزم جدی و کار بی وقفۀ تولیدگران برای افزایش بهره وری، کاهش قیمت تمام شدۀ محصولات و بازارپذیری کالاهای تولیدی برای صادرات و رفع موانع تولید به همت قوای سه گانه و پشتیبانی نظام پولی - بانکی است.

*مقام معظم رهبری شعار سال ۱۳۹۷ را نیز به اقتصاد، تولید ملی و بهبود وضع معیشتی مردم اختصاص داده اند. ایشان با قابل حل دانستن همۀ مشکلات کشور با نگاه به داخل، کار بی وقفه و پُر توان مسئولان، مشارکت کلیۀ آحاد جامعه را در حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی کلید حل مشکل اقتصاد کشور دانستند. معظم له فعالان اقتصادی و تولیدگران را به سرمایه گذاری، جوانان را به کسب دانش و فناوری و طراحی ، کارگران را به تلاش متعهدانه، مردم را به خرید کالای ایرانی و دولت را به برنامه ریزی فرا خواندند.

* اخیرا آقای احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است که دو طرح از طرف نمایندگان مجلس برای حمایت از کالای ایرانی در مجلس در حال بررسی است که در صورت به تصویب رسیدن آن می تواند کمک بسیاری به تولید داخل شود . یکی از طرح های پیشنهادی نمایندگان مجلس کاهش مالیات عملکرد تولیدی‌هاست، به این صورت که تاکنون مالیات بر عملکرد تولیدی‌ها ۲۵درصد بود که در این طرح پیشنهاد شده است آن را ۵درصد کم کنیم و آن را به ۲۰درصد برسانیم که پیش بینی می‌کنند تا شش ماه دوم امسال در مجلس رای بیاورد. طرح دیگر نمایندگان پرداخت ارزش افزوده توسط مصرف کننده است، به این صورت که ارزش افزوده را تولید کننده یا حلقه‌های میانی پرداخت نکند بلکه مصرف کننده به عنوان آخرین حلقه پرداخت نماید که در این خصوص نیز اقداماتی صورت گرفته و جلساتی با حضور مدیران اصناف، اتاق ایران، مرکز پژوهش های مجلس، وزارتخانه های اقتصاد، کشاورزی برگزار شده است.

*در حوزۀ تولید داخلی اختلاف‌نظر بین سیاستگذاران صنعتی و اباحه گرها از قدیم‌الایام وجود داشته و دارد، نقطه اشتراک این دو گروه این است که هر دو گروه پذیرفته‌اند که اگر حمایت از صنعت داخلی بی‌دریغ، دائمی و بلاتبعیض باشد، به ویژه‌خواری غیرمولد و اختلال در نظام قیمت می‌انجامد.

*ما همزمان با کره، صنعت خودرو را شروع کردیم؛ صنعت خودروی کره امروز تحت حمایت دولت این کشور نیست و صادرات هیوندایی و چند کارخانۀ کره‌ای دنیا را گرفته و روی پای خود ایستاده‌اند، اما ما بعد از ۵۰ سال هنوز از صنعتی۸۰ درصد حمایت تعرفه ای می‌کنیم که ورشکسته و وابسته است.

*هر حمایتی واقعا به زیان مصرف‌کننده و ظاهرا به نفع تولیدکننده است، منتها مسأله این است که این حمایت به چه قصدی انجام می‌شود؟ آیا دائمی است؟ بلاتبعیض است؟ تجربۀ کشورهای تازه صنعتی شده نشان می‌دهد در جاهایی که حمایت‌ها هوشمندانه، گزینشی و موقت بوده، موفق هم بوده است.

*راهکار توسعۀ صنعتی و حمایت از تولید داخلی در این است که باید به تجارت خارجی نظم و نســقی داد، نرخ ارز را باید درست کنیم، تعرفه‌ها را به آن سبک اصلاح کنیم و واردات را باید مدیریت کنیم. اگر این کارها را انجام دهیم، مصرف کننده داخلی دچار مضیقه نمی‌شود.

*سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در امر تولید، برنامه ریزی برای افزایش تولید، انطباق محصول با نیازهای روز و سلایق مردم، ارزان تمام شدن کالاها و رقابت پذیرکردن کالاهای ایرانی با مشابه خارجی و بازاریابی صادراتی از مهمترین برنامه های اجرایی نهضت حمایت از کالای ایرانی است.

*تولیدکنندگان محصولات خود را باید از طریق چک و سفته به فروش برسانند و یک سال بعد قادر به دریافت پول خود می شوند که با این شیوه، هزینه های مالی و بانکی را نمی توانند پرداخت کند. به این ترتیب باید بازار کالاهای تولیدکنندگان طوری باشد که سرمایۀ آنها در چرخش باشد.

*بورس کالا باید با حمایت مسئولان، زمینۀ ورود ۹۰ درصد واحدهای تولیدی کوچک را مهیا کند تا شاهد ورود تقاضا، چرخش کالاها از طریق بازارهای مالی، افزایش بهره وری و کاهش هزینه و حاکم شدن انضباط مالی در این واحدها باشیم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.