اکثر رسانه های کشورهای آسیا و اقیانوسیه که عمدتا رویکرد دولت های خود را بازتاب می دهند، لحظه لحظه این مذاکرات را که راس ساعت ۹ صبح به وقت محلی در هتل مجلل کاپلا در جزیره &#۳۹;سنتوزا&#۳۹;ی سنگاپور برگزار شد پوشش دادند تا نشان دهند که چگونه این دو رهبر آسیایی و آمریکایی رو در رو با هم ماموریت سیاسی ملی و بین المللی را به پیش می برند که تاکنون سه نسل از خانواده &#۳۹;کیم&#۳۹; در کره شمالی و ۱۱ رئیس جمهوری سیاسی کار قبلی آمریکا نتوانسته بودند، آن را عملی کرده و به پایان برساند. 

هر چه بود این دو رهبر سیاسی که با ۳۸ سال تفاوت سن، تناسب سنی و یا موقعیت اقتصاد ملی زیادی با هم ندارند، سرانجام برای اولین بار بعد از ۶۵ سال در سطح رهبران دو کشور با هم دیدار کردند تا هم کره شمالی را از بن بست اقتصادی خارج کنند و هم نقطه پایانی بر برنامه های هسته ای و موشک های دور برد این کشور برای نیل به صلح در شبه جزیره کره گذاشته باشند.

براساس گزارشها، این دو رهبر غربی و شرقی که ظاهرا به سبب اشتیاق زیاد برای انجام این ماموریت به اصطلاح &#۳۹;صلحبانی شبه جزیره&#۳۹; دو روز زودتر به میعادگاه آمده بودند بعد از چند دور مذاکره کارشناسان و حقوق دانان دو کشور اصلی طرف مذاکره و معامله، چین، کره جنوبی و سنگاپور با هم، خود را برای دیدار تاریخی امروز در هوای ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت ۷۰ درصد سنگاپور آماده کردند.

شبکه خبری اس بی اس نیوز استرالیا از جو ملتهب قبل از این دیدار به بویژه برای طرف کره خبر داد و نوشت: &#۳۹;کارشناسان کره شمالی همواره نگران آن بودند که تدارکات و برنامه ریزی ها بتوانند سطحی برابر را برای دو طرف مذاکره نشان دهند و می‌خواستند مطمئن شوند که هم در مراسم دیدار دو رهبر و هم در موضوع تامین امنیت، تصویری که از این کشور به جهان ارائه می‌شود همسطح با تصویری باشد که از آمریکا نمایش داده می‌شود&#۳۹;.

از آنجایی که نمایندگان کرۀ شمالی از قبل تاکید داشتند که ایالات متحده آمریکا باید در این دیدار رسمی، جایگاهی برابر با کرۀ شمالی داشته باشد، سازمان دهندگان این دیدار تاریخی هم تلاش کردند تعداد مقامات شرکت کننده در حاشیه دیدار دو رهبر و حتی پرچم های مراسم را برابر تعیین کنند و حتی لوگوی مخصوص این دیدار با هماهنگی با طرف کره ای تهیه شد.

براساس این گزارش، پس از مدتها رایزنی فشرده و تنش های به وجود آمده برای میزبان این دیدار و طرفین مذاکره که یک بار از سوی طرف آمریکایی لغو شده بود، این دو رهبر با فاصله کمی از هم وارد محل برگزاری مذاکرات شدند، در حالی که فاصله ورود آنها به سنگاپور ۵،۵ ساعت اختلاف داشت و طرف کره ای زودتر به وعده گاه خود رسیده بود.

خبرگزاری شینهوای چین نیز بلافاصله بعد از آغاز این دیدار گزارش داد که رهبر کره شمالی در نخستین نشست خبری مشترک با رئیس جمهور آمریکا و پیش از شروع گفت وگوهای دوجانبه از فائق آمدن بر اختلاف های گذشته با آمریکا برای شروع دورانی جدید خبر داده بود.

کیم گفت: &#۳۹;رسیدن به این نقطه کار ساده ای نبود. گذشته و اقداماتی که پیشینیان انجام داده بودند به عنوان مانعی بر سر راه ما بود ولی ما توانستیم بر همه آنها فائق آییم و اکنون در اینجا هستیم&#۳۹;.

وی پس از دست دادن تاریخی با دونالد ترامپ، در راهروهای هتل خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت: &#۳۹;برای خیلی‌ها در سراسر جهان [آنچه اکنون در سنگاپور می‌گذرد] باور نکردنی و چیزی مانند فیلم تخیلی است؛ پس امیدواریم بتوانیم تمامی سوء تفاهم هایی که قبلا میان دو کشور وجود داشته است را برطرف کنیم&#۳۹;. 

براساس ارزیابی این رسانه دولت چین که بخشی از مدیریت پشت پرده این مذاکرات را بر عهده دارد، هیچکس انتظار ندارد که یک دیدار نیم‌روزه بتواند &#۳۹;همه اختلاف های موجود و بی‌اعتمادی عمیقی که میان دو دشمن قدیمی وجود دارد&#۳۹; را برطرف سازد.

از نکات حاشیه ای قبل از این دیدار که در این گزارش آمده است این بود که رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی پیش از برگزاری این دیدار از بروز سکته قلبی &#۳۹;لری کادلو&#۳۹; مشاور ارشد اقتصادی خود خبر داده بود که ظاهرا تحت فشارهای روحی ملتهب این دیدار دچار این عارضه قلبی شده بود.

صرف نظر از کمیت برگزاری این مذاکرات تحت تدابیر شدید امنیتی که با ۳۰۰ پلیس عمومی و ۵ هزار افسر امنیتی و نیروی دریایی، هوایی و زمینی ارتش سنگاپور مراقبت می شد، و نیز کیفیت و نحوه برگزاری این مذاکرات، رسانه های آسیایی های رویکردهای مختلفی نسبت به این رویداد بین المللی که توجه کل جهان را به خود جلب کرده، داشتند.

از جمله &#۳۹;لورنس براهام- Laurence Brahm&#۳۹; سرمقاله نویس روزنامه چاینا دیلی، معتقد است که برچیده شدن تحریم های اقتصادی آمریکا و سازمان ملل علیه کره شمالی طبق مذاکرات سنگاپور، برای خود یک انقلاب و یا اصلاح اقتصادی در شبه جزیره کره خواهد بود.

به اعتقاد او شبه جزیره کره به سبب برخی ویژه گی های ساختاری موجود در کره شمالی، این قابلیت را دارد تا با یک انقلاب اقتصادی جدید برای متحول کردن شبه جزیره به نفع دو کره و حتی کشورهای منطقه وارد عمل شود، درست شبیه به آنچه که در دهه ۱۹۸۰ در چین و در دهه ۱۹۹۰ در ویتنام و لائوس اتفاق افتاده بود.

حتی &#۳۹;رودی سیر &#۳۹;Rudi Sirr اقتصاد دان برجسته، سیاست گذار و مشاور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز به این نشریه گفت که رهبر کره شمالی با بهره گیری از فرصت لغو تحریم ها علیه کشورش می تواند منشاء اصلاحات اقتصادی و یک جهش اجتماعی در این کشور باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس استرالیا (آی ای پی) نیز دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا را تضمین کننده صلح و امنیت در شبه جزیره کره و در شرق و جنوب شرق آسیا ارزیابی کرد و نوشت: &#۳۹;از آنجایی که رهبر کره شمالی امروز در سنگاپور برای عاری سازی کامل شبه جزیره کره از تسلیحات نظامی و موشکی تعهد داده است، در نتیجه این منطقه از جهان می تواند شاهد یک دوره طولانی صلح و ثبات در جهان باشد، منطقه ای که نزدیک به یک قرن به دلیل رقابت قدرت های جهانی در آن، همواره محل نزاع و جنگ های گرم و سرد بی ثبات ساز بوده است&#۳۹;.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز توافق سنگاپور را ستود و آن را برجسته ترین مذاکرات قرن ارزیابی کرد که می تواند مقدمه تغییرات بنیادی همه جانبه در شبه جزیره کره باشد.

این گزارش به نقل از مون جائه این، رئیس جمهوری این کشور که نقش برجسته ای در شکل گیری این مذاکرات صلح میان آمریکا و کره شمالی داشت، نوشت: &#۳۹;خلع سلاح کامل هسته ای شبه جزیره بی تردید به صلحی پایدار در منطقه می انجامد تا این منطقه از جهان بتواند عصر جدیدی را در تاریخ ژئوپولیتیک خود آغاز کند&#۳۹;.

براساس این گزارش، وی ساعتی پیش از ظهر امروز به‌وقت سئول در نشست کابینه دولت خود در مورد نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرده و گفت: &#۳۹;شب گذشته را نخوابیدم. من، مانند مردم کشورم، امیدوارم عصر تازه‌ای در شبه‌جزیره کره آغاز شود؛ در آرامش و عاری از سلاح‌های هسته‌ای، در حالی‌که روابط تازه‌ای بین شمال، جنوب و آمریکا شکل گیرد&#۳۹;.

شبکه &#۳۹;خبر آسیا&#۳۹;ی سنگاپور نیز به نقل از وانگ ایی وزیر خارجه چین، این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و از زبان او خواستار خلع سلاح کامل هسته ای شبه جزیره کره برای نیل به یک ثبات دائمی در این شبه جزیره شد.

این رسانه آسیایی افزود: &#۳۹;خلع سلاح کامل هسته ای، از یک طرف خواست آمریکا و از سوی دیگر از ضرورت های همیشگی شبه جزیره کره است، پس این منطقه از این پس با رفع تنش ها و پایان فعالیت های نظامی نیروهای منطقه ای و فرا منطقه ای می تواند روی آسایش و آرامش را برای نیل به توسعه اقتصادی و سیاسی طی کند&#۳۹;.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.