بلومبرگ نوشت، عراق اعلام کرد اوپک باید در مقابل فشار افزایش تولید نفت مقاومت کند.

از آنجایی‌که اوپک برای دیدار اعضا در هفته آینده آماده می‌شود، این اظهارات مخالفت در برابر طرح های عربستان را تقویت کرد.

دومین تولیدکننده اوپک گفت کاهش عرضه انجام شده از سوی اوپک هنوز به هدف نرسیده است و قیمت نفت هنوز کمتر از سطح است. اعتراض عراق به دنبال مقاومت مشابه از سوی ایران و ونزوئلا صورت گرفته است که بدان معناست که ۳ عضو از ۵ عضو موسس اوپک با طرح عربستان مخالفند.

آمریکا از عربستان و دیگر اعضا خواسته تا تولید خود را افزایش دهند و از محدودیت عرضه خودداری کنند. عربستان و روسیه که ماه گذشته بدون مشورت با باقی اعضای اوپک پیشنهاد افزایش تولید در پایان امسال دادند، به نظر می‌رسد هم‌اکنون افزایش تولید دارند.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تولیدکنندگان در داخل و خارج اوپک هنوز به اهداف تعیین شده دست نیافته‌اند.» عراق «تصمیمات یکجانبه گرفته شده توسط برخی از تولیدکنندگان بدون مشورت با بقیه اعضا را رد می کند.»

این مخالفت‌ها صحنه‌ای از یک نشست ناآرام در زمان نشست در ۲۲ تا ۲۳ ژوئن در وین رقم زده است. ایران و ونزوئلا هر دو که تحت تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند، به اعضای اوپک نامه نوشته و همه را به اتحاد علیه فشار آمریکا دعوت کرده‌اند. اگر عربستان و روسیه، شیرهای تولید نفت را بازار کنند، ایران و ونزوئلا سهم خود از بازار را از دست می‌دهند.

عراق هم با محدودیت‌های فنی برای افزایش تولید مواجه است و هم با منطقه کردستان که مانع صادرات نفت شده است، درگیری‌های سیاسی دارد. از اینرو از هرگونه توافق اوپک برای افزایش تولید چیز زیادی نصیبش نمی‌شود.

اللعیبی گفت: «ما نباید در مورد نیاز بازار نفت برای نفت بیشتر در زمان کنونی اغراق کنیم که خسارت بزرگی به بازارهای جهانی می‌زند.»

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.