با خروج واحدهای فرسوده از شبکه و احداث واحدهای جدید که دارای راندمان بالایی خواهند بود، راندمان تولید افزایش خواهد یافت، همچنین این اقدام هم‌زمان موجب کاهش مصرف سوخت به ازای تولید برق مساوی و در نتیجه کاهش آلایندگی ناشی از مصرف سوخت کمتر خواهد شد.

البته در این بین چالش هایی نیز وجود دارد که بر اساس گفته های غلامرضا آگاه، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان تولید شرکت برق حرارتی انجام چنین مطالعات گسترده‌ای با مجموعه‌های گوناگونی از جمله بخش‌های مختلف وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی مرتبط است و عدم وجود بانک اطلاعاتی جامع و کامل در برخی شرکت‌ها و یا عدم امکان دسترسی به بعضی اطلاعات به دلایل مختلف از مهمترین چالش‌های این پروژه است.

در این میان چندی پیش محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروی برق حرارتی در خصوص وضعیت نیروگاه‌های فرسوده به ایسنا گفت: برنامه ما این است که با احداث و بهره‌برداری یک نیروگاه جدید، یک نیروگاه فرسوده و قدیمی از مدار خارج شود و با توجه به این‌که در حال حاضر نیروگاهی ساخته نشده نیروگاه‌های قدیمی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گفته وی براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چهار واحد نیروگاهی تا تیرماه در سیستان و بلوچستان وارد مدار تولید می‌شود و پس از آن می‌توان نیروگاه فرسوده در منطقه را از مدار خارج کرد.

در حال حاضر ۳۰۰۰ هزار مگاوات نیروگاه فرسوده در سراسر کشور وجود دارد که طبق براوردهای صورت گرفته پنج سال زمان برای جایگزینی این نیروگاه ها نیاز است علاوه بر این نیز هر نیروگاه جدیدی که احداث شود به ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که در صورت تامین این مبلغ می توان با نیروگاه های اسقاطی خداحافظی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.