طبق نظرمراجع تقلید زکات فطره امسال طبق نظر اکثر مراجع، برابر با ۸۰۰۰ تومان معادل ۳ کیلوگرم گندم یا ۲۰ هزار تومان معادل ۳ کیلوگرم برنج اعلام شده است که خانواده‌ها بر اساس قوت غالب خود آن را پرداخت می‌کنند.

‌ نظرات مراجع درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح زیر است:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۸۰۰۰ تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.

همچنین کفاره غیرعمد روزی ۲۵۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی

زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ هشت هزار تومان (۸,۰۰۰ تومان) و سایر شهرها مبلغ هفت هزار تومان (۷,۰۰۰ تومان) و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ بیست هزار تومان (۲۰,۰۰۰ تومان) اعلام شده است. (توجه داشته باشید طبق نظر معظم له در پرداخت زکات فطره افراد مخیرند بین پرداخت بر اساس گندم یا برنج ایرانی و یا برنج خارجی، در واقع با پرداخت هر یک از این سه بری الذمه خواهند شد ان شاء الله. در ضمن در شهرهایی که بتوان سه کیلو گندم یا سه کیلو برنج را با مبلغی کمتر از مبلغ اعلامی خریداری نمود کافی است همان مبلغ را بپردازند.(

پیش از این نیز مبلغ کفاره عمد و عذر به شرح ذیل اعلام شده بود:

کفاره عذر هر روز ۲۵۰۰ تومان

کفاره عمد هر روز ۱۵۰,۰۰۰ تومان.

آیت‌الله نوری همدانی

طبق نظر آیت‌الله حسین نوری همدانی زکات فطره برای کسانی که قوت غالب‌شان گندم است برای هر نفر حداقل ۸۰۰۰ تومان و برای کسانی که می‌خواهند قیمت برنج پرداخت نمایند طبق قیمت برنج مصرفی سه کیلو گرم محاسبه شود.

البته طبق نظر وی  قوت غالب ملاک نیست و کسی بخواهد فقط قیمت گندم را بدهد کفایت می‌کند.

همچنین کفاره افطار روزه غیر عمدی برای هر نفر روزی ۲۰۰۰ تومان و کفاره افطار روزه عمدی برای هر روز ۱۲۰۰۰۰ تومان است.

آیت‌الله علوی گرگانی

طبق اعلام دفتر وی مبلغ کفاره غیر عمد برای هر روز ۲۰۰۰ تومان پول نان برای فقراست.

همچنین مبلغ فطریه برای هر نفر از گندم حداقل ۶۰۰۰ تومان است و از برنج هم به ازای هر نفر سه کیلو از برنجی که غالباً مصرف می‌کنند داده شود و قیمت متوسط آن ۳۰ هزار تومان است.

آیت‌الله شبیری زنجانی

دفتر آیت‌الله  شبیری زنجانی، مبلغ ۸۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد.

همچنین مبلغ ۲۰۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۲۰ هزار تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

کسی که نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی‌خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

آیت‌الله سیستانی

حداقل مبلغ فطریه در قم برای هر نفر ۶ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم)، همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲۰۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

آیت‌الله جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله  جوادی آملی مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ هشت هزار تومان (۸۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.

همچنین مبلغ مربوط به  کفاره غیر عمد روزی ۲۵۰۰ تومان، کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان و حنث قسم  ۲۵ هزار تومان تعیین شده است.

آیت‌الله سبحانی

حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۸۰۰۰ تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.

همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲۵۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

آیت‌الله وحید خراسانی

حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر۷۵۰۰ تومان (براساس قوت غالب گندم)، همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲۰۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی

حداقل مبلغ فطریه براساس قوت غالب گندم برای هر نفر ۷۰۰۰ تومان و همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲۰۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.

ولی اگر دسترسی به فقیر ندارد، می‌تواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می‌دهد نیت فطره کند.

اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.