آسوشیتدپرس گزارش داد، هورست زیهوفر ماه مارس وزیر کشور آلمان شد و وعده "طرح بزرگ" درباره مسائل مهاجرتی داد. این طرح قرار بود سه‌شنبه ارائه شود اما زیهوفر دوشنبه آن را لغو کرد و موجب احیای تنش‌هایی شد که شروع آن به اوج بحران مهاجرتی ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ باز می‌گردد.

زیهوفر رهبری اتحادیه سوسیال مسیحی که حزب خواهر اتحاد دموکراتیک مسیحی راست‌میانه مرکل است،‌ بر عهده دارد و از منتقدان سرشناس موضع صدراعظم آلمان در قبال پناهجویان است. در بخشی از طرح بزرگ برای "ساده‌سازی مدیریت مهاجران"، زیهوفر از بازگرداندن پناهجویانی از مرز آلمان حمایت کرد که سابقا در یک کشور اروپایی دیگر ثبت‌نام شده باشند. مرکل خواستار راه‌ حل‌های اروپایی برای مسائل مهاجرتی است و مخالف این اقدام آلمان است که به صورت بالقوه فشار روی کشورهایی نظیر ایتالیا و یونان را افزایش می‌دهد.

حزب زیهوفر همواره محافظه‌کارتر از حزب مرکل بوده است و در جریان انتخابات ایالتی اکتبر در ایالت بایرن موضع سرسختانه‌ای علیه مهاجران به خود گرفته است تا بلکه بتواند حمایت‌های مردمی از ناسیونالیست‌های حزب آلترناتیو برای آلمان ‌را کاهش دهد. طرح او همچنین حمایت برخی از اعضای حزب مرکل را هم با خود داشت.

مرکل پس از دیدار با صدراعظم اتریش که مواضع تندی علیه مهاجران دارد و کشورش اول ژوئیه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به دست می‌گیرد، خواستار حل‌وفصل مناسب و گفت‌وگو درباره این مساله در سطح اروپایی است.

او به خبرنگاران گفت: از نقطه نظر من، آنچه ما نباید انجام دهیم، انداختن تمام بار مسوولیت بر شانه چند کشوری است که محل ورود مهاجران هستند. آنچه برایم اهمیت دارد، تصمیم‌گیری همه‌جانبه در اروپا و خوددای از اقدام یکجانبه است. به صورت کلی از طرح زیهوفر حمایت می‌کنم اما ضرورت بحث و رایزنی به شدت احساس می‌شود... شما اولویت‌های مرا می‌دانید و اکنون می‌خواهیم مذاکراه کنیم.

وزیر کشور آلمان سه‌شنبه پس از دیدار با قانونگذاران محافظه‌کار درباره این مناقشه گفت "به ما زمان بدهید." شمار مهاجران به شدت در دو سال گذشته کاهش یافته است اما آلمان هنوز ماهانه حدود ۱۱ هزار پناهجوی جدید ثبت نام می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.