اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور گفت: اعلام آمریکا در مود تعلیق رزمایش های نظامی در منطقه می تواند به حل بحران کره کمک کند.

وی در ادامه افزود: خلع سلاح هسته ای زمان بر است و امیدوارم پیونگ یانگ صبر کافی را داشته باشد.

لاوروف در پایان افزود: هر چند در حقیقت چنین دیدارهای مثبت هستند اما با این وجود این امر بسیار مهم است که برای درک وضعیت اسناد بیرون آمده از این گفتگوها را ببینیم.

روز گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی صبح روز سه شنبه ۲۲ خرداد در سنگاپور برگزار شد و رهبران دو کشور سندی امنیتی را امضا کردند. توافقنامه ای که رهبران دو کشور امضا کردند، چهار ماده داشت که براساس آن واشنگتن و پیونگ یانگ روابط جدیدی را آغاز خواهند کرد. چهار مورد این قرارداد دوجانبه که با حضور مقام های ارشد دو کشور به امضای ترامپ و کیم در مقابل خبرنگاران و در هتل کاپلا رسید شامل مواردی کلی و بدون ذکر شیوه اجرا به شرح ذیل است:

۱. ایالات متحده آمریکا و کره شمالی متعهد شده‌اند که روابط تازه‌ای را بنا کنند که اساس آن تمایل مردم دو کشور بر صلح و رفاه است

۲. آمریکا و کره شمالی تلاش مشترک خواهند کرد که صلح پایدار در شبه ‌جزیره کره ایجاد شود.

۳. بر اساس توافق ۲۹ آوریل (پان مون جوم/ Panmunjom declaration) کره شمالی که در آن بخشی از تاسیسات هسته‌ای خود را تخریب کرد، پیونگ یانگ متعهد شده که خلع سلاح هسته‌ای را ادامه دهد.

۴. آمریکا و کره شمالی متعهد می‌شوند که بقایای سربازان کشته یا مفقود شده را در جنگ شبه جزیره کره (۵۳-۱۹۵۰) شناسایی کرده به کشورشان بازگردانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.