برخی نمایندگان پارلمان اروپا با طرح تشکیل ارتش اتحادیه اروپا مخالفت کردند. آنها معتقدند اختصاص بودجه بیشتر به مسائل نظامی در حالیکه بسیاری از کشورهای عضو با بدهیهای سنگین مالی و مشکلات بودجه ای روبرو هستند، توجیه پذیر نیست. این در حالی است که دیگر نمایندگان پارلمان اروپا علت حمایت خود را از این طرح، ماهیت غیرقابل‌ پیش‌بینی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در خصوص حمایت از ناتو اعلام می کنند.

آمارهای رسمی مرکز آمار اتحادیه اروپا موسوم به «یورواستات» نشان می دهد تقریبا یک چهارم جمعیت اتحادیه اروپا در خطر محرومیت اجتماعی قرار دارند. به همین علت فعالان معتقدند هزینه میلیاردها یورو برای تشکیل ارتش اتحادیه اروپا اشتباه است. نماینده سوئد در پارلمان اروپا و از مخالفان تشکیل ارتش اروپا گفت من نمی توانم تداوم تفکرات قدیمی و منسوخ نظامی را قبول کنم که مروج ائتلافهای نظامی و افزایش بودجه های نظامی در سراسر جهان هستند. همین مسئله به تنش میان کشورها منجر می شود.

از سوی دیگر، خاویر نارت، نماینده اسپانیا و از طرفداران تشکیل ارتش اروپا، گفت توافق هسته ای ایران، توافق آب و هوایی پاریس و نحوه برخورد رئیس جمهور آمریکا با رهبران گروه هفت در اجلاس این گروه نشان داد که آمریکا دیگر متحد قابل تکیه ای برای ما نیست و اکنون ما باید خودمان با چالش‌های پیش رو مواجه شویم.

برخی از کارشناسان اتفاق نظر دارند که پیامهای ضد و نقیض ترامپ درباره ناتو در خصوص خواسته‌هایش از کشورهای عضو برای افزایش بودجه های نظامی اعضای خود، اعتبار این سازمان را تضعیف کرده است.

گری کارترایت، مشاور در امور اتحادیه اروپا، در این باره گفت از یک طرف او (ترامپ) می گوید آمریکا از کشورهایی که به تعهدات بودجه ای خود عمل نکرده اند، دفاع نخواهد کرد و از طرف دیگر می گوید آمریکا قویا به ناتو متعهد است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.