این نشست به درخواست انگلیس و برای بررسی اوضاع کشور جنگ زده یمن برگزار شد.

در این نشست اعضای شورای امنیت خواهان باز ماندن بندر الحدیده به عنوان تنها گذرگاه اصلی امدادرسانی‌های غذایی و کمک‌های انسانی به یمن شدند.

پیشتر سوئد به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت از این شورا خواسته بود که پاسخی فوری به حملات در این بندر داده و زمانی را برای مذاکرات پیرامون خروج حوثی‌ها از بندر حدیده تعیین کند.

این درخواست که با حمایت روسیه روبرو شد تایید سایر اعضای شورای امنیت را به دنبال نداشت.

شورای امنیت در این جلسه دو ساعته پشت درهای بسته حملات حامیان دولت مستعفی یمن به رهبری عربستان به شهر الحدیده به رغم هشدارهای سازمان ملل درباره خطرات این حملات برای میلیون‌ها غیرنظامی یمنی را بررسی کرد.

در پی این جلسه واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل که کشورش ریاست ماهانه شورای امنیت را بر عهده دارد، گفت: ۱۵ کشور عضو شورای امنیت نسبت به خطرات حملات برای اوضاع انسانی در حدیده نگرانند.

وی افزود: کشورهای عضو بار دیگر خواسته خود برای باز ماندن بندرهای "الحدیده" و "الصلیف" را تکرار کردند.

نبنزیا عنوان داشت اعضای شورای امنیت درگیری‌ها در یمن را با جدیت دنبال می‌کنند و بر حمایتشان از حل سیاسی بحران به عنوان تنها راه برای پایان دادن به درگیری‌ها تاکید کردند.

بندر الصلیف واقع در شمال شهر حدیده به همراه بندر الحدیده دو گذرگاه اصلی امدادرسانی‌های غذایی و کمک‌های انسانی به کشور جنگ زده یمن هستند که حدود ۷۰ درصد از کمک‌ها از این دو بندر وارد یمن می‌شود.

این دومین نشست شورای امنیت درباره یمن طی هفته گذشته است. سفیر سوئد در سازمان ملل کمی پیش از برگزاری جلسه در بیانیه‌ای اعلام کرد زمان آن فرا رسیده که از شورای امنیت بخواهیم پاسخی فوری به حملات نظامی در الحدیده بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.