مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: چین به ایالات متحده تضمین خواهد داد تا سلامتی دیپلمات های آمریکایی را تامین نماید.

این اظهارات پس از آن بیان شده است که گزارش هایی درباره وارد شدن آسیب های مغزی به دیپلمات های آمریکایی مستقر در چین منتشر شده است. دیپلمات های آمریکایی مستقر در کوبا نیز پیش از این با چنین آسیب های مشکوکی روبرو شده اند.

پامپئو که به پکن سفر کرده است، در دیدار با وانگ ئی وزیر خارجه چین، ترجیح داد تا اتفاقی را که برای دیپلمات های آمریکایی رخ داده است، "یک حادثه علیه بهداشت و سلامت" آنها توصیف کند.

وی در این باره گفت: از طرف چینی خواستم تا به همکاری با ما ادامه دهد تا بفهمیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است و تحقیقات کافی را درباره این حادثه انجام دهیم و ببینیم چطور می توانیم از وقوع مجدد چنین اتفاقی جلوگیری کنیم.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: وانگ ئی متعهد شده است تا حمایت کاملی از تضمین سلامتی دیپلمات های آمریکایی در چین به عمل آورد.

وزیر خارجه چین نیز گفت: پکن سلامتی همه دیپلمات ها را بر اساس قانون تضمین می کند، از جمله دیپلمات های آمریکایی را و به این کار ادامه خواهد داد. ما پیش از این تحقیقاتی را درباره این صداهای مرموز انجام داده ایم. اکنون می توانم به همه بگویم که هیچ دلیلی برای اوضاعی که طرف آمریکایی به آن اشاره کرده است، پیدا نکرده ایم.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این به گزارش های مربوط به بیماری مرموز تعدادی از دیپلمات های خود در شهر گوانگژوی چین واکنش نشان داده است.وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت سلامت دیپلمات های خود در چین ابراز نگرانی کرده است.

سال گذشته نیز ۲۴ کارمند دولت آمریکا و خانواده های آنها در کوبا با آسیب های مغزی مشکوک و مرموزی مواجه شدند که ظاهرا ناشی از حملات صوتی بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.