خالد الفالح پس از دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به خبرنگاران گفت: ما از محدودیت روی سقف تولید کم خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که تصور می کند نتیجه احتمال دیدار آتی اوپک چه خواهد بود؟ پاسخ داد: تصور می کنم ما به توافقی خواهیم رسید که مهمتر از همه بازار را راضی خواهد ساخت.

روسیه و عربستان سعودی کمپینی را برای توجیه تسهیل توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک به راه انداخته اند که با مخالفت برخی از اعضای اوپک شامل ایران، عراق و ونزوئلا روبرو شده است.

نواک نیز به نوبه خود گفت: وزیران کشورهای اوپک و غیراوپک ممکن است برای افزایش تدریجی تولید به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز توافق کنند.

نواک پیش از دیدار تیمهای فوتبال عربستان و روسیه در جام جهانی، با فالح در مسکو دیدار کرد و درباره خروجی تدریجی از توافق کاهش تولید به گفت و گو پرداخت.

یک هفته پیش از برگزاری نشست رسمی اوپک و یک روز پیش از مذاکرات روسیه و عربستان سعودی، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با توییتی دوباره اوپک را هدف حمله قرار داده و این گروه صادرکننده نفت را برای قیمتهای بالا مورد انتقاد قرار داده بود.

تشکیل کلوب خریداران نفت ضداوپک

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند اعلام کرده است چین و هند درباره ایجاد یک کلوب خریداران نفت که بتواند برای قیمتهای بهتر با کشورهای صادرکننده چانه زنی کرده و برای کاهش وابستگی به اوپک، نفت بیشتری را از آمریکا وارد کند، گفت و گو کرده اند.

وزیر نفت هند توییتی با این مضمون ارسال کرد: با بازی تولیدکنندگان نفت اوپک با قیمتهای نفت، هند با چین درباره تشکیل کلوب خریداران نفت که بتواند درباره شرایط مطلوبتر با فروشندگان مذاکره کنند و همچنین نفت بیشتری از آمریکا برای کاستن از نفوذ اوپک وارد کنند، گفت و گو کرده است.

هند ماههاست که می گوید قیمتهای نفت افزایش بیش از حد پیدا کرده اند و برای بسیاری کشورهای واردکننده نفت قابل تحمل نیست.

نفت برنت ماه میلادی گذشته برای مدت کوتاهی به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده که بالاترین رکورد از سال ۲۰۱۴ بود و بدنبال آن قیمتهای بنزین و دیزل در هند به بالاترین حد در پنج سال گذشته صعود کرد که البته کاهش نرخ برابری روپیه در برابر دلار آمریکا در افزایش قیمتهای مذکور بی تاثیر نبود.

هند نگران است که صعود قیمتهای نفت به اقتصاد این کشور آسیب وارد کند و وزیر نفت هند در تماس تلفنی که اواسط ماه مه با خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی داشت، بر ضرورت قیمتهای باثبات تاکید کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، دولت هند در بیانیه ای اعلام کرد پرادهان قصد دارد هفته آینده به وین سفر کند تا در هفتمین سمینار بین المللی اوپک برای مذاکرات بیشتر در خصوص مسائل بازار نفت و قیمتها با محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک و وزیران نفت عضو این گروه دیدار کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.