قیمت نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان از جمله نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بر اساس آن قیمت گذاری می شوند در ساعت ۰۷:۵۰ امروز به وقت گرینویچ در بازار لندن به ۷۵ دلار و ۷۴ سنت رسید که نسبت به دیروز (پنجشنبه) تنها ۲۰ سنت کاهش داشت.

نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در ساعت یاد شده در بازار نایمکس این کشور به قیمت ۶۶ دلار و ۷۹ سنت معامله شد که تنها ۱۰ سنت از آخرین قیمت دیروز کمتر بود. 

قیمت نفت های پایه اروپا و آمریکا در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) به بالاترین سطح خود در سه سال و نیم گذشته رسیدند اما از آن پس به دلیل افزایش تولید نفت در آمریکا و بررسی افزایش تولید نفت توسط روسیه و عربستان در نشست ۲۲ ژوئن (اول تیر) اوپک در وین، رو به کاهش گذاردند. 

به گزارش ایرنا، عربستان و روسیه در آستانه نشست وزیران نفت اوپک در وین که اول و دوم تیر برگزار می شود، تاکید کردند حتی اگر توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک هم تمام شود آنها با یک توافق جامع دوجانبه به تلاش هایشان در زمینه مدیریت بازار انرژی ادامه می دهند. 

عربستان و روسیه علاقه مند هستند با افزایش تولید نفت اوپک و غیراوپک، کسری عرضه نفت در بازارها به دلیل کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا را جبران کنند تا تحریم های آمریکا در مورد این دو کشور با موفقیت اجرا شود. 

ایران، ونزوئلا و عراق با افزایش تولید نفت اوپک مخالفت کرده اند.

هفته گذشته رویترز با اعلام اینکه یک روز پیش از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج این کشور از برجام، یک مقام ارشد دولت وی، تلفنی از عربستان خواسته است با حفظ ثبات قیمت های نفت به اجرای موفقیت آمیز این تصمیم برای محدود کردن صادرات نفت ایران کمک کند، از تبانی میان آمریکا و عربستان پرده برداشت. 

اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۱۳۹۵) خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. 

روسیه و ۹ تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال ۲۰۱۶ به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. بر اساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید ۱.۸ میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود ۲ درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ معتبر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.