مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حضور نماد یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال کشور در حد یک برچسب برای ما قانع‌کننده نیست، گفت: پیگیری می‌کنیم که نماد یوز در فوتبال کشور به شکل پایدار باشد.

حذف نماد یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی فوتبال کشور تصمیمی بود که در روزهای پیش از آغاز مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از سوی فدراسیون فوتبال اعلام و بسیار هم جنجال‌برانگیز شد، تا اینکه در نهایت به دلیل فشارها و مطالبات مردمی گسترده و پیگیری سازمان محیط زیست و وزارت ورزش، فدارسیون فوتبال خبر از بازگشت نماد یوز به پیراهن تیم ملی داد.

در جریان بازی‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران دیدیدم که نماد یوزپلنگ آسیایی به شکل یک پیکسل در قسمت بالایی پیراهن و در وسط پرچم جمهوری اسلامی ایران و برند آدیداس قرار دارد.

حال که در آستانه اولین بازی تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات جام جهانی قرار داریم؛ مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این که اندازه نماد یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی بسیار کوچک و غیر قابل مشاهده است؛ گفت: برچسب یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال کشور گرچه برای ما هم قانع‌کننده نیست اما به هر حال کار خوبی است که صورت گرفته است.

خرازیان مقدم تاکید کرد: اینکه فوتبال ملی ایران در جریان مسابقات جام جهانی یک نماد محیط زیستی داشته باشد؛ مسلما کار خوبی است، اما واضح است که از ابتدا هم هدف ما این نبوده که تنها در یک تورنمنت نماد یوزپلنگ آسیایی وجود داشته باشد، بنابراین این بحث را حتما به طور جدی پیگیری خواهیم کرد تا حضور نماد یوز در فوتبال کشور به شکل پایدار ادامه یابد.

وی تاکید کرد: دیگر نمی‌توانیم در مسابقات جام جهانی، نماد یوز را بیش از حد یک برچسب داشته باشیم، اما مطمئنا به این موضوع بسنده نخواهیم کرد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از کلیه ظرفیت‌های ورزشی و سایر فرصت‌ها برای آگاهی‌رسانی در حوزه تنوع زیستی و گونه‌های جانوری در سطح ملی و بین‌المللی استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: از کسانی که قصد فعالیت در این زمنیه‌ها را دارند؛ استقبال می‌کنیم. در حال حاضر هم برخی سمن‌ها دنبال اجرای چنین فعالیت‌های محیط زیستی هستند تا اقدامات فرهنگسازی در زمینه گونه‌های جانوری ارزشمند کشور به عنوان نماد زیست محیطی انجام دهند.

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه به تازگی دو پروپزال برای انجام فعالیت‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی محیط زیستی با استفاده از ظرفیت فدراسیون‌های ورزشی به سازمان محیط زیست ارائه شده است، گفت: دید ما نسبت به این موضوع مثبت است و اعتقاد داریم که باید از هر ظرفیتی که باعث افزایش شناخت و آگاهی عمومی در جامعه نسبت به ارزش‌های تنوع زیستی از جمله گونه‌های جانوری می‌شود؛ استقبال کنیم. قطعا یکی از این ظرفیت‌ها ورزش و به ویژه رشته‌های پرطرفدار و محبوب است.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست دنبال این بود که نماد یوزپلنگ آسیایی به عنوان یک اقدام مهم محیط زیستی در فوتبال ایران باقی بماند و ادامه داشته باشد، گفت: بنابراین بازگشت نماد یوز را به پیراهن تیم ملی فوتبال کشور به فال نیک می‌گیرم. اقدام فدراسیون فوتبال هم که تلاش کرد در حد توان در این زمینه فعالیت کرده و یوز را به فوتبال ایران بازگرداند؛ قابل تقدیر است.

پیش از این هم رضا شجیع-سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان در مورد شکل ظاهری نماد یوز روی پیراهن تیم ملی اظهار کرد: بالاخره یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال وجود دارد، اگرچه کوچک است اما هست. به هر حال از اینکه کلا حذف شود، بهتر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.