استیون رید سارق بانک‌های متعدد کانادا که ابتدا یکی از سارقان فهرست تحت‌تعقیب‌ترین چهره‌های اف‌بی‌آی بود و بعد وارد فهرست نویسندگان پرفروش‌ شد، بر اثر مشکلات قلبی درگذشت.

این فرد که در بیمارستانی در بریتیش کلمبیا کانادا  درگذشت، ۶۸ ساله بود. همسر وی سوزان ماسگریو که خود شاعر است با انتشار بیانیه‌ای درگذشت وی را به مناسبت مشکلات قلبی و ریه تایید کرد.

ناشر کانادایی رید یعنی «دیس‌تلداون پرس» تاکید کرد که این نویسنده مخاطبان وسیعی داشت که می‌دانستند او اطلاعات دست‌اولی از زندگی در زندان دارد چون او در طول ۴۰ سال در بیش از ۲۰ زندان در آمریکا و کانادا به سر برده بود.

در این اطلاعیه آمده است آنچه موجب شده بود تا آثار وی مخاطب بسیار داشته باشد این بود که او با تنهایی زندانیان، چرخه متفاوت زندگی آنها و روابط زیرفرهنگی آنها آشنایی داشت.

همچنین آمده است: وی از اقتصاد قاچاق، فرارهای باورنکردنی، و شکنجه زندانیان شناخت داشت و در عین حال از سقوط عدالت و ارواح بیگناهی که در زندان‌ها اسیر بودند، آگاهی داشت. او این مردم را دیده بود و از آنها مراقبت کرده بود.

ناشر وی افزوده است که او زندگی سختی داشت و در سالیان اخیر سلامتش به شدت مختل شده بود.

این ناشر افزوده است: گرچه او به دلیل گذشته مجرمانه‌اش به چهره مشهوری بدل شد، ولی من او را به عنوان یک انسان واقعی، کسی که همسر، پدر و پدربزرگ بود، می شناختم.

زندگی مشترک رید و همسرش ۳۱ سال دوام داشت و او دارای دو دختر است. رید آخرین بار ۱۸ سال در کانادا در زندان به سر برد که برای تیراندازی در سال ۱۹۹۹ با پلیس در جریان سرقت از بانک ویکتوریا بود.

او سال ۲۰۱۵ با عفو مشروط از زندان خارج شد و اندکی بعد گفت از یک معتاد و سارق بانک به فردی پاک بدل شده و پدربزرگی موجه است و به فیلمنامه‌نویسی روی آورده و صلح و آرامش را یافته است.                                     

در هر حال از آنجا که وی در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در بیش از ۱۰۰ سرقت بانک در آمریکا و کانادا دست داشت، از نظر پلیس هنوز فردی خطرناک محسوب می‌شد.

سال ۱۹۸۰ وقتی وی توسط اف‌بی‌آی در آریزونا دستگیر شد برای ۳۱ سرقت بانک تحت تعقیب بود. او بعد به کانادا تحویل شد تا برای سرقت ۷۸۵ هزار دلار طلا از فرودگاه اوتاوا در سال ۱۹۷۴ محاکمه شود. سال ۲۰۱۵ او گفت تحت تاثیر مواد مخدر در دنیایی غیرواقعی و فانتزی به سر می‌برد و دست به سرقت می‌زد.

رید سال ۱۹۸۶ نخستین کتابش را با عنوان «عفو مشروط جک خرگوشه» که رمانی زندگینامه‌ای بود درباره دزدان بانک منتشر کرد. این کتاب وقتی نویسنده‌اش پشت میله‌ها بود، از نظر ادبی با اقبال روبه رو شد.

سال ۲۰۱۳ رید به عنوان برنده جایزه کتاب باتلر ویکتوریا انتخاب شد. وی این جایزه را برای نوشتن کتابی با عنوان «یک کابوس در باغ بودایی: نوشتن از زندان» کسب کرد که شامل مجموعه‌ای از مقاله‌های وی بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.