یلدریم با حضور در برنامه &#۳۹;انتخابات زودهنگام&#۳۹; کانال یوتیوب بابالا.تی.وی افزود: بر اساس توافق دوجانبه، در مدت سه ماه عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)، یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد موکراتیک سوریه(پ.ی.د) از منبج بیرون رانده می شوند.

وی با بیان این که این تصمیم ثمره تلاش بلندمدت ترکیه است، تاکید کرد: پس از این اقدام، مدیریت محلی منبج به اهالی و بومیان منطقه سپرده خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما به آمریکایی ها گفتیم که الباب و عفرین را از وجود تروریست ها پاکسازی کردیم و بیایید منبج را هم به صورت مشترک پاکسازی کنیم و در دوره اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا آنها به ما قول دادند ولی به وعده خود عمل نکردند.

وی بیان کرد: الان این توافق را به شکل مکتوب در آورده ایم و توافق نامه بین مقامات دو کشور امضا شده و اگر آمریکایی ها به مفاد متن امضا شده خود عمل نکنند، این نشانه بی تعهدی آنها خواهد بود.

وی همچنین گفت: آمریکا دولت بزرگی است و نمی توانیم با آنها کمکش کنیم و بر این اساس، هر چیزی که حق ما و به نفع ما باشد، بر اساس آن عمل خواهیم کرد.

نخست وزیر ترکیه اضافه کرد: هر چند که تاکید ما عقب نشینی گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا به شرق فرات است ولی شرق و غرب فرات فرقی نمی کند چرا که هر کجا لازم باشد و تهدیدی علیه ترکیه وجود داشته باشد، اقدام خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: اگر به تجربیات گذشته نگاه کنیم، مشخص می شود که این گونه تدابیر برای آینده ترکیه مفید است.

وی با بیان این که &#۳۹;در دنیا اتفاقاتی می افتد در سطح جهانی اتفاقات بدی رخ می دهد و بر این اساس ترکیه باید در منطقه در شرایط امن و ثبات قرار بگیرد، افزود: بر این اساس انتخابات ۲۴ ژوئن برای ترکیه مساله بقا خواهد بود.

وی تاکید کرد: &#۳۹;قدرت های امپریالیستی در حال تلاش برای مهار ترکیه از طریق ایجاد گروه های تروریستی هستند و این کار را با حمایت از برخی نامزدهای انتخاباتی ترکیه انجام می دهند و به همین علت هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی درباره مبارزه با ترور چیزی نمی گویند و نخستین اقدام محرم اینج نامزد حزب جمهوری خواه ترکیه ملاقات با صلاح الدین دمیرتاش رهبر زندانی حزب دموکرتیک خلق ها و مورد حمایت گروه تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) بود.&#۳۹;

نخست وزیر ترکیه در خصوص روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی نیز گفت: تا کنون بیشترین میزان تحریم را ما به اسرائیل اعمال کردیم و سفیر خود را از این کشور فراخواندیم، روابط دیپلماتیک را معلق و زمینه برپایی نشست در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: بدین وسیله به غیر از ۶ کشور، ۱۲۸ عضو این سازمان با شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا و انتقال سفارتخانه این کشور به قدس مخالفت کردند و ترکیه در این زمینه پیشگام شد.

وی با اشاره به برگزاری دو نشست اعضای سازمان همکاری اسلامی در استانبول بیان کرد: در این نشست های اضطراری ۵۰ کشور اسلامی موقعیت قدس، نحوه تشکیل دولت فلسطین و شناسایی قدس به عنوان پایتخت فلسطین را طی بیانیه پایانی استانبول به جهانیان اعلام کردند و به این طریق، در یک سو آمریکا و در سوی دیگر سایر کشورهای جهان قرار دارند.

یلدریم در خصوص احتمال فروش خدمت سربازی نیز گفت: ما می دانیم که سربازی اجباری مانعی بزرگ بر سر راه جوانان است و هم اکنون بیش از پنج میلیون جوان در آستانه سن سربازی قرار دارند و ما هر سال می توانیم ۳۵۰ هزار نفر از آنها را استخدام کنیم، بر این اساس پس از انتخابات این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: پناهجویان سوری حاضر در ترکیه در صورت اتمام جنگ داخلی در کشور سوریه به موطن خود باز خواهد گشت و فرایند بازگشت آنها نیز آغاز شده و تا کنون ۱۶۰ هزار نفر به منطقه عملیاتی سپر فرات و ۶۰ هزار نفر نیز به منطقه عملیاتی شاخه زیتون در شمال سوریه باز گشته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.