در شرایطی که گزارش‌ها حاکی است دولت آمریکا با سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی تنها ظرف ۶ هفته گذشته ۲۰۰۰ کودک و والد مهاجر را از هم جدا کرده، شبکه خبری «سی‌.ان.ان» با استناد به اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره این موضوع نوشته او این ماجرا را نوعی ابزار چانه‌زنی برای وادار کردن سیاستمداران جناح رقیب برای تن دادن به مطالباتش در زمینه سیاست‌های مهاجرتی می‌بیند.

«سی‌.‌ان‌.ان» می‌نویسد: «اظهارات روز شنبه رئیس‌جمهور ترامپ حکایت از آن دارد که او سیاست دولت خود برای جدا کردن کودکان از خانواده‌هایشان در مرز آمریکا را نوعی ابراز چانه‌زنی برای وادار کردن دموکرات‌ها به تسلیم در برابر سیاست‌های مهاجرتی‌اش می‌بیند.»

به نوشته رسانه آمریکایی، مطالبات ترامپ، مواردی مانند تأمین بودجه برای احداث دیوار مرزی، کاهش مهاجرت‌های قانونی به آمریکا و سخت‌گیرانه کردن مقررات‌های مهاجرتی را شامل می‌شود. 

ترامپ روز جمعه مدعی شد از اینکه کودکان از والدین خود جدا شوند متنفر است. او گفت: «از اینکه کودکان [از والدینشان جدا شوند] متنفرم.» علی‌رغم این، او ساعاتی بعد در مصاحبه با «فاکس اند فرندز» گفت که مگر در صورت موافقت دموکرات‌ها با اولویت‌های مهاجرتی او سیاستش در این مورد را تغییر نخواهد داد.

آمارهای وزارت امنیت داخلی آمریکا روز جمعه نشان داد این سیاست دولت ترامپ ظرف ۶ هفته گذشته به جدایی حدود ۲۰۰۰ کودک از والدینشان در نقاط مرزی آمریکا منجر شده است. برخی از فعالان حقوق مهاجران گفته‌اند مقام‌های آمریکایی زنان را هم از نوزادهایشان جدا می‌کنند اما وزارت امنیت داخلی آمریکا آن را انکار کرده است.

دولت ترامپ در هفته‌های گذشته بزرگسالانی که قصد دارند وارد آمریکا شوند را بازداشت کرده و آنها را روانه بازداشت‌گاه‌های موقتی کرده است. از آنجا که در آمریکا بازداشت کودکان به همراه والدینشان ممنوع است، این سیاست به جدایی کودکان خردسال از والدینشان منجر شده است.

«جف سشنز»، وزیر دادگستری آمریکا که از حامیان سیاست‌های ضدمهاجرتی است از این سیاست دفاع کرده و حتی برای توجیه آن به یکی از آیه‌های انجیل اشاره کرده است. 

شبکه خبری «سی‌.ان‌.ان» نوشته ترامپ، دموکرات‌ها را مقصر قلمداد کرده و گفته که آنها می‌توانند با همکاری با نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره به جدایی‌های کودکان از والدینشان پایان دهند. 

ترامپ در یک توئیت روز شنبه نوشت: «دموکرات‌ها می‌توانند با همکاری با جمهوری‌خواهان در کنگره به جدایی‌ [کودکان] از خانواده‌هایشان در مرز پایان دهند! به همین دلیل است که لازم است در انتخابات نوامبر جمهوری‌خواهان بیشتری انتخاب شوند. دموکرات‌ها فقط در سه چیز خوبند، مالیات‌های بالا، جرائم زیاد و مانع‌تراشی. غم‌انگیز است.»

مقام‌های کاخ سفید به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند محاسبه ترامپ این است که با به اجرا گذاشتن این سیاست، او می‌تواند از اهرم فشار بیشتری در مذاکرات با نمایندگان کنگره برخوردار باشد. 

روزنامه گاردین در همین رابطه طی گزارشی نوشته رویکرد دولت دونالد ترامپ در مورد جدا کردن خانواده‌های مهاجران در واقع آزار و اذیت نهادینه شده علیه کودکان است. 

سازمان ملل متحد، چند روز پیش رسما با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف جدا کردن کودکان از والدین در مرزهای جنوبی آمریکا شده بود. سیاست دولت آمریکا همچنین تظاهرات‌هایی را در این کشور به دنبال داشته است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.